Handläggare - samordna processer och ge stöd till verksamhet och ledning

Handläggare - samordna processer och ge stöd till verksamhet och ledning

Arbetsbeskrivning

Sekretariatet för samordning och stöd, Utbildningsdepartementet
Har du förmåga till helhetssyn och gillar att jobba med både administration och utveckling? Har du erfarenhet av verksamhetsstöd och ledningsstöd i bred bemärkelse? Då kan vi erbjuda dig varierande arbetsuppgifter i en händelserik miljö.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
På Utbildningsdepartementet är vi stolta över vår arbetsplats och att vi levererar underlag till Sveriges regering med omdöme och hög kvalitet. Om du, liksom vi, tycker att det är viktigt att vi vårdar vår kultur som präglas av respekt, tillit och arbetsglädje så ser vi fram emot att få ta del av din ansökan.

Sekretariatet för samordning och stöd (SAM) består av enhetschef – tillika departementets administrativa chef, en biträdande chef, fyra handläggare och en assistent. SAM ansvarar för samordning av departementets arbete med statens budget och myndighetsstyrning, internekonomi samt strategisk planering. Utöver detta ger sekretariatet stöd till politisk ledning och chefer samt ansvarar för departementsövergripande frågor, exempelvis jämställdhets­integrering och klimat- och miljöintegrering.

Arbetsuppgifter: Ledningsstöd till administrativ chef med planeringsfrågor, mötesförberedelser, sammanställning av underlag, mötesanteckningar och informationsutskick. Delta i arbetet vid sammanställning av budgetpropositionen. Samordning av frågor, exempelvis verksamhetsplanering och uppföljning samt övriga departementsöverskridande arbetsuppgifter.

Läs mer om Utbildningsdepartementets verksamhet här.

Din bakgrund
Du har akademisk examen inom relevant område, exempelvis samhällsvetenskap eller annan inriktning och har flerårig erfarenhet av arbete i statsförvaltningen eller annan jämförbar organisation. Du har erfarenhet som handläggare då du har arbetat med samordning i större projekt och/eller processer, samt att du har erfarenhet av att arbeta under tidspress. Det är meriterande om du har erfarenhet av att administrerat och drivit större projekt och processer. Det är också meriterande om du har erfarenhet från Regeringskansliet.

Du har mycket goda kunskaper att uttrycka dig i tal och skrift, både på svenska och engelska.

Dina egenskaper
Då rollen innebär många kontaktytor så har du har god samarbetsförmåga och arbetar bra med andra människor.  Du är flexibel som person och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du ser möjligheterna i förändringar. Du är en initiativtagare som sätter i gång aktiviteter och uppnår resultat. Vidare så är du självgående, tar ansvar, planerar och strukturerar ditt arbete på ett effektivt sätt. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
Anställningeninleds med 6 månaders provanställning.

En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta administrativ chef Katja Anell på 08-405 37 76. För frågor kopplat till rekryteringsprocessen kontakta Rekryteringsspecialist Siri Hågefalk på 08-405 87 83. Fackliga kontaktpersoner är Lotta Bodelius för Saco och Karina Åbom-Engström för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 15 november 2024.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Utbildningsdepartementet ansvarar för frågor som rör förskoleverksamhet, förskoleklass, grundskola och övriga obligatoriska skolformer, skolbarnsomsorg, gymnasieskola, vuxenutbildning, folkbildning, universitet och högskola, forskning och studiefinansiering.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 1 november 2024
  • Ansök senast: 15 november 2024

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024