Handläggare - samordning och utveckling av myndighetsstyrning

Handläggare - samordning och utveckling av myndighetsstyrning

Arbetsbeskrivning

Enheten för samordning och stöd, Socialdepartementet

Trivs du med omväxlande, intressanta och komplexa arbetsuppgifter som ställer krav på din förmåga att kombinera expertkunskap med förståelse för helheten? Vill du arbeta i högt tempo med fokus på problemlösning och leverans? Nu söker Socialdepartementet en handläggare med fokus på samordning och utveckling av myndighetsstyrningen på departementet.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.

Enheten för samordning och stöd söker en handläggare med inriktning på att samordna och utveckla myndighetsstyrningen på Socialdepartementet. Arbetet innebär exempelvis att hantera frågor om myndighetsdialoger, myndigheternas ledningsformer, intern styrning och kontroll, utformning av regleringsbrev och uppdrag, uppföljning av myndigheternas verksamheter, finansiell styrning samt att medverka i arbetet med att planera och leda departementets myndighetshandläggarnätverk.

Tillsammans med myndighetshandläggaren för Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd (Forte) arbetar du även med de processer som rör regeringens styrning och uppföljning av Forte. Det handlar t.ex. om myndighetsdialog, regleringsbrev, budgetpropositionstexter, särskilda uppdrag och tjänstemannadialoger. Du kommer också att ha en samordnande roll i det årliga EU-budgetarbetet och arbeta med förvaltningspolitiska frågor och Agenda 2030. 

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund

Du har en akademisk examen inom relevant område, t.ex. inom statsvetenskap, juridik eller ekonomi. Du har erfarenhet av arbete med myndighetssyrningsfrågor och den statliga budgetprocessen. För att lyckas i rollen behöver du även ha goda kunskaper om den svenska statsförvaltningen och förvaltningsmodellen, den statliga budgetprocessen och myndighetsstyrning. Det är meriterande om du tidigare arbetat med det statliga budgetsystemet Hermes och om du har god kunskap om de arbetsuppgifter som är knutna till myndighetshandläggarrollen. Du behöver ha god datorvana och kunna arbeta obehindrat i Officepaketet. Rollen kräver att du har mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska, såväl i tal som skrift och att du har goda kunskaper i engelska.

Dina egenskaper

Som person behöver du ha en god samarbetsförmåga och ha lätt för att skapa och upprätthålla relationer. Det är också viktigt att du är självständig och har hög integritet. Därtill planerar, organiserar och prioriterar du ditt arbete på ett effektivt sätt och har förmåga att analysera och lösa problem.  

Övrigt

Tillsvidareanställning.

Stationeringsort Stockholm.

Tillträde snarast.

Arbetsuppgifterna kan tillfälligtvis innebära behov av tillgänglighet utanför arbetstid.

En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?

Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Erica Wass, enhetschef på 08-405 57 03. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Linnea Eriksson på 08-405 37 73. Fackliga kontaktpersoner är Håkan Nyman för Saco och Kristoffer Lundberg för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 26 februari 2023.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Socialdepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för frågor som rör samhällets välfärd. De handlar bl.a. om folkhälsa och sjukvård, socialtjänst inklusive äldreomsorg, omsorg om och rättigheter för personer med funktionsnedsättning, sjuk- och föräldraförsäkring, pensioner och premiepensionssystemet samt idrott, civilsamhället, ungdomspolitik, begravningsfrågor och trossamfund.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 7 februari 2023
  • Ansök senast: 26 februari 2023

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Granskare inom välfärdsbrott

Granskare inom välfärdsbrott

27 november 2024

Utredare

Utredare

27 november 2024

27 november 2024

27 november 2024