Handläggare Skuldsanering

Handläggare Skuldsanering

Arbetsbeskrivning

Beskrivning av uppdraget
Som handläggare på skuldsaneringsenheten bidrar du till samhällsnyttan genom att ge människor möjlighet att förändra sin situation.

Du utreder förutsättningar för skuldsanering och arbetar tätt tillsammans med juristerna. Du tillhör produktionsavdelning och arbetar mot uppsatta mål.

Arbetsuppgifter
Dina arbetsuppgifter består av många skriftliga och muntliga kontakter med dem som söker skuldsanering, de som vill få betalt, kommunernas budget- och skuldrådgivare och andra myndigheter. Du utreder, bedömer och beslutar om kraven för skuldsanering uppfylls. En viktig del i arbetet är att vara lösningsorienterad, att självständigt och effektivt kunna driva utredningar av varierande omfattning och svårighetsgrad samt att på ett enkelt sätt kunna förklara dina beslut och vilka konsekvenser de får. Du deltar i nätverk med kollegor inom skuldsaneringen för att ständigt förbättra verksamheten.

Dina kvalifikationer
Vi söker dig som har 

- en akademisk utbildning från högskola eller universitet om minst 180hp/120 p inom  statsvetenskap, samhällsvetenskap, ekonomi, socialkunskap, beteendevetenskap eller juridik

Du har personliga egenskaper som innebär att du har lätt för att arbeta i högt tempo, ta initiativ och ansvar samtidigt som du har god analytisk förmåga. Du har ett systematiskt arbetssätt och är noggrann. Du är stabil och har ett gott omdöme som gör att du bemöter människor i utsatta situationer på ett professionellt och förtroendeingivande sätt. Du har lätt för att kommunicera och samarbeta med andra. Du har även god slutledningsförmåga.

Det är meriterande om du nyligen har arbetat med myndighetsutövning eller annat kvalificerat utredningsarbete. Det är även meriterande om du är van att utreda personliga och ekonomiska förutsättningar i relation till ett givet regelverk och att fatta beslut i en sådan verksamhet.

Information om oss och jobbet
Vid tillsvidareanställningar tillämpar vi provanställning på sex månader. Din ansökan ska innehålla ett CV, men vi vill inte att du bifogar ett personligt brev. Vi ber dig däremot att, så utförligt som möjligt, svara på våra urvalsfrågor. Kronofogden erbjuder flexibla arbetsformer vilket innebär en möjlighet att arbeta del av arbetstiden hemifrån.

Det är viktigt för oss på Kronofogden att de vi anställer har de personliga egenskaper som vi efterfrågar. Därför använder vi oss av kompetensbaserade strukturerade intervjuer och det förekommer tester vid rekryteringar.

Vi vill informera om att rekryterande chef Emma Markusson är på semester till och med 16 augusti och finns tillgänglig för att besvara frågor via telefon och mail först därefter. HR-specialist Elin Gulin finns tillgänglig för frågor under den perioden.

Här kan du läsa mer om vad handläggare inom skuldsanering arbetar med hos oss:

https://kronofogden.se/jobba-hos-oss/mot-nagra-av-oss/ida-handlaggare

Lär känna oss bättre genom att följa oss på LinkedIn och besöka vår webbplats:

https://www.kronofogden.se/Jobbahososs.html

Ett jobb som räknas
På Kronofogden jobbar vi nära människor i utsatta situationer. Vår uppgift är att hjälpa den som inte har fått betalt och vägleda den som ska betala. Det kräver kunskap och handlingskraft. Omtanke och mod. Hos oss kan du räkna med utmanande arbetsuppgifter som även är utvecklande för dig. Så när du går hem från en dag på jobbet kan du vara säker på att du har gjort något som verkligen räknas – både för andra och för dig.

Vi samarbetar med Skatteverket i våra rekryteringar, vilket innebär att Skatteverkets hr-avdelning kommer att hantera din ansökan.


Kronofogden använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller försäljare.

Kontaktpersoner på detta företaget

Mikael Åkerholm, informationssäkerhetschef
010-579 03 69
Bo Söderkvist, hr-specialist rekrytering
010-574 93 69
Evelyn Rubin, Sektionschef
010-579 02 81
Åsa Alm, HR-specialist rekrytering
010-5724119
Malin Holmwall, sektionschef
010-579 23 96
Lena Ohlin, enhetschef
010-579 29 54
Anders Ekström, sektionschef
010-579 24 13

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kronofogden
  • 3 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 1 augusti 2022
  • Ansök senast: 14 augusti 2022

Besöksadress

Sundbyberg
None

Postadress

Sundbyberg
Sundbyberg, 17267

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024