OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Länsstyrelsen är en expertmyndighet inom områden som natur och miljö, samhällsbyggnad och landsbygd, direkt underställd regeringen. Vi fungerar som en länk mellan människor, kommuner, regioner och olika myndigheter. Vi verkar för att nationella mål får genomslag i länet. Det gör vi genom att se till helheten i vår myndighetsutövning, genom att förmedla kunskap och genom att samordna och utveckla olika sakfrågor. Hållbar utveckling ger framtiden möjligheter i ett Södermanland för alla.
Länsstyrelsen söker en handläggare till Enheten för social hållbarhet, en av fyra enheter inom Avdelningen för samhällsbyggnad. Enheten ska bidra till en god samhällsplanering och ett hållbart samhällsbyggande inom enhetens övergripande ansvarsområden; brottsförebyggande, folkhälsa, integration, jämställdhet och mänskliga rättigheter. Enheten för social hållbarhet ska genom samordning, kunskapsspridning och tillsyn bidra till ett jämlikt och jämställt Södermanland. Du kommer att arbeta i en dynamisk och inspirerande arbetsgrupp där varje medarbetare bidrar med sina kunskaper från olika expertområden.
Arbetsuppgifter
Inom enheten ryms ett brett spektrum av uppdrag, såsom ANDTS- och brottsförebyggande arbete, alkohol- och tobakstillsyn, uppdrag att motverka mäns våld mot kvinnor, hedersrelaterat våld och prostitution och människohandel, uppdrag att främja integration, barns rättigheter, föräldraskapsstöd och jämställdhet. Denna tjänst inriktas på uppdragen inom integration, funktionshinder och personligt ombud.
Arbetsuppgifterna består främst av administration och handläggning av statsbidrag inom integration och personligt ombud. I arbetet ingår att administrera och genomföra utlysningar av statsbidragen, att handlägga ansökningar om statsbidrag och att följa upp de verksamheter som beviljas statsbidrag. Inom integration sker arbetet i samverkan med övriga medarbetare som arbetar inom området. I uppdragen för personligt ombud och funktionshinder, som utgör ca en tredjedel av tjänsten, kommer du ha ansvar för att självständigt planera och genomföra arbetet utifrån givna ramar. I uppdragen ingår samordnande och kunskapsfrämjande arbetsuppgifter och att samverka med andra aktörer externt och internt.
I arbetsuppgifterna ingår dagliga externa kontakter med yrkesverksamma i länets kommuner, andra myndigheter och organisationer. Kontakterna finns och samverkan sker både regionalt, lokalt och nationellt. Resor inom länet och inom landet förekommer normalt i tjänsten.
I arbetet ingår även uppgifter som att ta fram handlingsplaner, sammanställa lägesbilder och rapporter samt att svara på remisser.
Enhetens uppdrag varierar över tid och det kan därför vara så att du får byta uppdrag under anställningstiden. Det är av stor vikt att du är flexibel och har förmåga att snabbt ställa om.
Kvalifikationer och profil
Du ska ha;
• högskoleutbildning inom ekonomi, samhällsvetenskap eller juridik eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• dokumenterad erfarenhet av likvärdigt arbete inom offentlig sektor eller av ekonomiskt administrativt arbete
• B-körkort
Du bör ha;
• erfarenhet av arbete med ekonomi och förvaltning och/eller dokumenterade kunskaper i förvaltningslagen och offentlighet- och sekretesslagstiftningen
• erfarenhet av handläggning och administration av statsbidrag eller andra offentliga utvecklingsbidrag
• en bred kunskap om sociala hållbarhetsfrågor
• erfarenhet av att leda och driva processer
Det är meriterande om du har;
• erfarenhet av projekt- och/eller processledning
• erfarenhet av att stödja samverkan mellan olika aktörer
• erfarenhet av och kunskaper om arbete med statistik, digitala verktyg och uppföljning
• kunskaper om lagen om offentlig upphandling och statsstödsreglerna
Du är:
• öppen, tillmötesgående och kommunikativ
• bra på att samarbeta med andra och på att skapa/bibehålla goda relationer
• systematisk, strukturerad, analytisk
• självgående och har förmåga att arbeta med processer och uppgifter parallellt
• drivande och vill/kan utveckla arbetssätt och processer
Det är viktigt att du arbetar enligt vår vision och den statliga värdegrunden. Din förmåga att vara en god representant för Länsstyrelsen är central. Vi kommer att ta hänsyn till erfarenheter och personliga egenskaper som passar för att bygga upp en bred och hållbar kompetens i arbetsgruppen.
Om tjänsten
Anställningen är tillsvidare. Omfattningen är heltid. Tillträde enligt överenskommelse. Provanställning på sex månader tillämpas. Alla tjänster på Länsstyrelsen kan vara föremål för säkerhetsprövning beroende på uppdragets utformning. Sista ansökningsdag är den 5 april.
Om Länsstyrelsen
Länsstyrelsen erbjuder en attraktiv arbetsplats. Vi har en levande värdegrund som baseras på de mänskliga rättigheterna och principen om likabehandling.
Vid rekrytering strävar Länsstyrelsen efter jämn könsfördelning och mångfald bland medarbetarna. Södermanlands län ingår i ett finskt förvaltningsområde och vi värdesätter därför om du har kunskaper i finska och behärskar ytterligare språk.
Läs mer om Länsstyrelsen på vår webbplats www.lansstyrelsen.se/sodermanland. Följ oss gärna på sociala medier - vi finns på Facebook, LinkedIn och Twitter.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Kontaktpersoner på detta företaget
David Aronsson, Funktionschef
0102234000
Rune van den Brink, ST
0102234000
Christofer Cromnow, SACO
0102234000
Jenny Rondahl, Funktionschef
0102234000
Ann-Sofi Blomkvist, Kommunikationschef
0102234204
Jenny Rondahl, Funktionschef
0102234000
Lars Jonsson, beredskapsdirektör
010-2234000
Åke Johansson, länsantikvarie/funktionschef
010-2234000
Torbjörg Sekse, länsarkitekt/funktionschef
010-2234000
Ulrika Lundberg, Chef
0767-747 799