Handläggare social hållbarhet med fokus mänskliga rättigheter

Handläggare social hållbarhet med fokus mänskliga rättigheter

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen är en expertmyndighet inom områden som natur och miljö, samhällsbyggnad och landsbygd, direkt underställd regeringen. Vi fungerar som en länk mellan människor, kommuner, regioner och olika myndigheter. Vi verkar för att nationella mål får genomslag i länet. Det gör vi genom att se till helheten i vår myndighetsutövning, genom att förmedla kunskap och genom att samordna och utveckla olika sakfrågor. Hållbar utveckling ger framtiden möjligheter i ett Södermanland för alla.

Länsstyrelsen söker en handläggare till Enheten för social hållbarhet, en av fyra enheter inom Avdelningen för samhällsbyggnad. Enheten ska bidra till en god samhällsplanering och ett hållbart samhällsbyggande inom enhetens övergripande ansvarsområden; brottsförebyggande, folkhälsa, integration, jämställdhet och mänskliga rättigheter. Enheten för social hållbarhet ska genom samordning, kunskapsspridning och tillsyn bidra till ett jämlikt och jämställt Södermanland. Du kommer att arbeta i en dynamisk och inspirerande arbetsgrupp där varje medarbetare bidrar med sina kunskaper från olika expertområden.

Arbetsuppgifter
Inom enheten ryms ett brett spektrum av uppdrag. Tjänsten inriktas på våra uppdrag inom mänskliga rättigheter.   

Länsstyrelsen har flera uppdrag inom mänskliga rättigheter, exempelvis uppdrag kopplat till barns rättigheter, funktionshinder och nationella minoriteter. Du kommer ha ansvar för att självständigt planera och genomföra några av dessa uppdrag utifrån givna ramar. Mycket av arbetet sker samordnat med enhetens övriga medarbetare och uppdrag. En väsentlig del av tjänsten utgörs av kunskapsfrämjande och stödjande arbete riktat till kommunerna, andra relevanta aktörer i länet samt till myndighetens övriga enheter. I arbetet ingår att anordna kompetenshöjande insatser för yrkesverksamma, att leda och sammankalla möten och nätverk i länet samt att driva och samordna länets strategiska utvecklingsarbete inom uppdragen. En liten del av tjänsten innebär handläggning av statsbidrag till kommunerna. I arbetet ingår även ta fram underlag, svara på remisser och att skriva rapporter. Det är därför viktigt att du kommunicerar väl såväl muntligt som skriftligt.

I arbetet ingår dagliga kontakter med yrkesverksamma i länets kommuner, andra myndigheter och organisationer. Kontakterna finns och samverkan sker både regionalt, lokalt och nationellt. Resor, främst inom länet, förekommer normalt i tjänsten.

Enhetens uppdrag varierar över tid och det kan därför vara så att du får byta uppdrag under anställningstiden. Det är av stor vikt att du är flexibel och har förmåga att snabbt ställa om.

Kvalifikationer och profil
Du ska ha;


• högskoleutbildning inom sociologi, samhällsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
• flerårig erfarenhet av arbete inriktat på mänskliga rättigheter eller annat rättighetsbaserat arbete, såsom barns rättigheter, funktionshindersrätt, arbete mot diskriminering eller för nationella minoriteteter.   
• flerårig erfarenhet av eller dokumenterade kunskaper om att leda och driva processer.
• erfarenhet av utvecklingsarbete i offentlig sektor och av att stödja samverkan mellan olika aktörer.
• B-körkort.

Det är meriterande om du har;


• dokumenterade kunskaper om metoder för rättighetsbaserat arbete.
• erfarenhet av eller dokumenterade kunskaper om arbete med statistik och uppföljning i digitala verktyg.
• kunskaper om lagen om offentlig upphandling.
• en bred kunskap om sociala hållbarhetsfrågor.

Som person är du;


• öppen, tillmötesgående och kommunikativ.
• självgående men har lätt för att samarbeta med andra.
• bra på att skapa och upprätthålla goda, yrkesmässiga relationer.
• drivande och vill/kan utveckla arbetssätt och processer.
• bra på att samordna andra och knyta kontakter mellan aktörer.
• har förmåga att arbeta med processer och uppgifter parallellt.

Förståelsen för vår vision och den statliga värdegrunden är viktig. Din förmåga att vara en god representant för länsstyrelsen är central. Vi kommer att ta hänsyn till erfarenheter och personliga egenskaper som passar för att bygga upp en bred och hållbar kompetens i arbetsgruppen.

Om tjänsten
Anställningen är tillsvidare. Omfattningen är heltid. Tillträde enligt överenskommelse. Provanställning på sex månader tillämpas. Alla tjänster på Länsstyrelsen kan vara föremål för säkerhetsprövning beroende på uppdragets utformning.


Om Länsstyrelsen

Länsstyrelsen erbjuder en attraktiv arbetsplats. Vi har en levande värdegrund som baseras på de mänskliga rättigheterna och principen om likabehandling.

Vid rekrytering strävar Länsstyrelsen efter jämn könsfördelning och mångfald bland medarbetarna. Södermanlands län ingår i ett finskt förvaltningsområde och vi värdesätter därför om du har kunskaper i finska och behärskar ytterligare språk.

Läs mer om Länsstyrelsen på vår webbplats www.lansstyrelsen.se/sodermanland. Följ oss gärna på sociala medier - vi finns på Facebook, LinkedIn och Twitter.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

David Aronsson, Funktionschef
0102234000
Rune van den Brink, ST
0102234000
Christofer Cromnow, SACO
0102234000
Jenny  Rondahl, Funktionschef
0102234000
Ann-Sofi Blomkvist, Kommunikationschef
0102234204
Jenny Rondahl, Funktionschef
0102234000
Lars Jonsson, beredskapsdirektör
010-2234000
Åke Johansson, länsantikvarie/funktionschef
010-2234000
Torbjörg Sekse, länsarkitekt/funktionschef
010-2234000
Ulrika Lundberg, Chef
0767-747 799

Sammanfattning

Besöksadress

611 86 Nyköping
None

Postadress

None
None

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024