OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Länsstyrelsen är en expertmyndighet inom områden som natur och miljö, samhällsbyggnad och landsbygd, direkt underställd regeringen. Vi fungerar som en länk mellan människor, kommuner, regioner och olika myndigheter. Vi verkar för att nationella mål får genomslag i länet. Det gör vi genom att se till helheten i vår myndighetsutövning, genom att förmedla kunskap och genom att samordna och utveckla olika sakfrågor. Hållbar utveckling ger framtiden möjligheter i ett Södermanland för alla.
Länsstyrelsen i Södermanlands län
söker en
Handläggare social hållbarhet (visstidsanställning)
(ref.nr 112-3113-2021)
Länsstyrelsen söker en handläggare till Enheten för social hållbarhet, en av fyra enheter inom Avdelningen för samhällsbyggnad. Enheten ska bidra till en god samhällsplanering och ett hållbart samhällsbyggande inom enhetens övergripande ansvarsområden; brottsförebyggande, folkhälsa, integration, jämställdhet och mänskliga rättigheter. Enheten för social hållbarhet ska genom samordning, kunskapsspridning och tillsyn bidra till ett jämlikt och jämställt Södermanland. Du kommer att arbeta i en dynamisk och inspirerande arbetsgrupp där varje medarbetare bidrar med sina kunskaper från olika expertområden.
Arbetsuppgifter
Inom enheten ryms ett brett spektrum av uppdrag. Denna tjänst inriktas på uppdragen inom mänskliga rättigheter och jämställdhet, särskilt hedersrelaterat våld.
Länsstyrelsen har flera uppdrag inom jämställdhet och mänskliga rättigheter. Du kommer ha ansvar för att självständigt planera och genomföra några av dessa uppdrag utifrån givna ramar. Mycket av arbetet sker samordnat med enhetens övriga medarbetare och uppdrag. En väsentlig del av tjänsten utgörs av kunskapsfrämjande och stödjande arbete, riktat till kommunerna, andra relevanta aktörer i länet samt till myndighetens övriga enheter. I arbetet ingår att anordna kompetenshöjande insatser för yrkesverksamma, att leda och sammankalla möten och nätverk i länet samt att driva och samordna länets strategiska utvecklingsarbete inom uppdragen. Under hösten ska en översyn av den regionala jämställdhetsstrategin inledas. I arbetet ingår även att svara på remisser och att skriva rapporter. Det är därför viktigt att du kommunicerar väl såväl muntligt som skriftligt.
Dagliga kontakter med yrkesverksamma i länets kommuner, andra myndigheter och organisationer ingår. Kontakterna finns och samverkan sker både regionalt, lokalt och nationellt. Resor, främst inom länet, förekommer normalt i tjänsten.
Kvalifikationer och profil
Du ska ha;
• högskoleutbildning inom sociologi, samhällsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
• flerårig erfarenhet av utvecklingsarbete i offentlig sektor och av att stödja samverkan mellan olika aktörer.
• dokumenterad erfarenhet av att leda och driva processer.
• B-körkort.
Det är meriterande om du har;
• erfarenhet av arbete inriktat på mänskliga rättigheter, jämställdhetsintegrering eller mäns våld mot kvinnor, särskilt hedersrelaterat våld.
• erfarenhet av/kunskaper om arbete med statistik, uppföljning och digitala verktyg.
• en bred kunskap om sociala hållbarhetsfrågor.
• kunskaper om lagen om offentlig upphandling.
Du är;
• öppen, tillmötesgående och kommunikativ.
• självgående men har lätt för att samarbeta med andra.
• bra på att skapa och upprätthålla goda, yrkesmässiga relationer.
• drivande och vill/kan utveckla arbetssätt och processer.
• bra på att samordna andra och knyta kontakter mellan aktörer.
• har förmåga att arbeta med processer och uppgifter parallellt.
• strukturerad, systematisk och analytisk.
Förståelsen för vår vision och den statliga värdegrunden är viktig. Din förmåga att vara en god representant för länsstyrelsen är central. Stor vikt kommer att läggas på dina personliga egenskaper.
Om tjänsten
Anställningen är en visstidsanställning som sträcker sig 12 månader med möjlighet till förlängning. Tillträde snarast enligt överenskommelse.
Alla tjänster på Länsstyrelsen kan vara föremål för säkerhetsprövning beroende på uppdragets utformning.
Information
Mer information om arbetsuppgifterna får du av enhetschef Anne-Louise Gjuse. Fackliga företrädare är Patrik Holmer (SACO) och Ulrika Schröder (ST). Samtliga kan nås på telefon 010-223 40 00 (växel).
Ansökan
Välkommen med din ansökan med meritförteckning och övriga handlingar senast den 14 maj 2021. Du ansöker via Länsstyrelsens webbplats www.lansstyrelsen.se/sodermanland.
Om Länsstyrelsen
Länsstyrelsen erbjuder en attraktiv arbetsplats. Vi har en levande värdegrund som baseras på de mänskliga rättigheterna och principen om likabehandling.
Vid rekrytering strävar Länsstyrelsen efter jämn könsfördelning och mångfald bland medarbetarna. Södermanlands län ingår i ett finskt förvaltningsområde och vi värdesätter därför om du har kunskaper i finska och behärskar ytterligare språk.
Läs mer om Länsstyrelsen på vår webbplats www.lansstyrelsen.se/sodermanland. Följ oss gärna på sociala medier - vi finns på Facebook, LinkedIn och Twitter.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Kontaktpersoner på detta företaget
David Aronsson, Funktionschef
0102234000
Rune van den Brink, ST
0102234000
Christofer Cromnow, SACO
0102234000
Jenny Rondahl, Funktionschef
0102234000
Ann-Sofi Blomkvist, Kommunikationschef
0102234204
Jenny Rondahl, Funktionschef
0102234000
Lars Jonsson, beredskapsdirektör
010-2234000
Åke Johansson, länsantikvarie/funktionschef
010-2234000
Torbjörg Sekse, länsarkitekt/funktionschef
010-2234000
Ulrika Lundberg, Chef
0767-747 799