Handläggare sökes till Enheten Uppföljning och kontroll (visstid)

Handläggare sökes till Enheten Uppföljning och kontroll (visstid)

Arbetsbeskrivning

Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Tillsammans får vi Sverige i arbete! Vill du bli en av oss?




Enhetens uppdrag
Enheten Uppföljning och kontroll är en del av Ekonomiavdelningen och vi ansvarar för att samordna myndighetens arbete mot felaktiga utbetalningar, välfärdsbrott och arbetslivskriminalitet.

Vi bidrar till ett riskbaserat och effektivt kontrollarbete i hela myndigheten. Enheten arbetar för att upptäcka, utreda och följa upp felaktiga utbetalningar, beivra bidragsbrott och bedrägerier samt återkräva felaktigt utbetalda ersättningar till arbetsgivare och arbetssökande. Enheten består av sex sektioner med drygt 100 medarbetare lokaliserade i bland annat Falun, Kristinehamn, Kalmar och Solna.

Till Utbetalningskontroll sektion 1 söker vi nu 1 handläggare.

Beskrivning av tjänsten
Som handläggare hos oss utreder du ärenden vid misstanke om felaktiga utbetalningar och misstanke om välfärdsbrottslighet. Du kommunicerar, granskar och bedömer inkomna underlag, utreder om det föreligger återbetalningsskyldighet samt fattar beslut utifrån gällande förordningar. Vidare ingår även dokumentation i ärendena samt skriftig och muntlig kundkontakt. 

Du behöver ha en analytisk förmåga och kunna dra slutsatser från komplexa ärenden.  Tjänsten ställer krav på att du kan utföra ditt arbete självständigt utifrån gällande riktlinje men även samarbeta med övriga delar av vår verksamhet. Du har en god kommunikativ förmåga i både tal och skrift.

Vi söker dig som
- Har god förmåga att arbeta strukturerat och metodiskt.
- Kan tolka och tillämpa befintliga regelverk och avgöranden.
- Har lätt för att hantera ärenden av olika karaktär och att arbeta service- och kundinriktat.
- Har god analytisk förmåga.
- Har stor drivkraft och förmåga att arbeta såväl självständigt som i grupp.
- Är kommunikativ och har lätt för att skapa förtroendefulla och långsiktiga relationer med människor i din omgivning.
- Vill delta i myndighetens arbete med att motverka felaktiga utbetalningar, bidragsbrott och bedrägerier

Kvalifikationer
- Högskole-/universitetsutbildning med ekonomisk inriktning alternativt motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt.  
- Minst 1 års arbetslivserfarenhet med granskning av ekonomiska underlag under den senaste 3 års perioden

Meriterande för tjänsten
- Erfarenhet av myndighetsutövning
- Erfarenhet av myndigheters arbete mot felaktiga utbetalningar eller välfärdsbrottslighet
- Erfarenhet av att arbeta med utredningar samt fatta beslut, gärna på myndighet

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap:

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

Vårt erbjudande
Tjänsten är visstidsanställning till och med 31 december 2023. Tillträde enligt överenskommelse.  

Placeringsorten är Falun.

Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.

Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss


Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2023-02-13. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet.  När du skickar din ansökan kommer du att få svara på några urvalsfrågor.

För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår har vi svårare att göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.

Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den Rekryteringspartner som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss 

Urvalstest kan förekomma och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökan.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Sammanfattning

Liknande jobb


VA-handläggare

VA-handläggare

22 november 2024

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och  kunskapsarbete

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och kunskapsarbete

22 november 2024

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

22 november 2024

22 november 2024