Handläggare som har erfarenhet av socialtjänstfrågor,

Handläggare som har erfarenhet av socialtjänstfrågor,

Arbetsbeskrivning

Socialdepartementet

Är du en erfaren handläggare som vill ha ett meningsfullt arbete som bidrar till samhälls­utvecklingen? Trivs du med att arbeta självständigt, hitta kreativa lösningar och hantera flera olika arbetsuppgifter? Vår enhet arbetar med högt aktuella frågor och behöver nu förstärka gruppen med en erfaren handläggare som har goda kunskaper om socialtjänsten, en handläggare som kan ta sig an ansvarsfulla och utmanande arbetsuppgifter i en politiskt spännande miljö.  

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.

Gruppen arbetar med socialtjänstfrågor och områden inom den sociala barn- och ungdoms­vården inklusive tvångsvård, insatser mot ungdomsbrottslig­het och förebyggande socialt arbete mot kriminalitet. Aktuell lagstiftning är exempelvis socialtjänstlagen och lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga, LVU.

Arbetsuppgifterna är varierande och omfattar allt från att utarbeta förslag till propositioner, regeringsuppdrag, kommittédirektiv, analysera och sammanställa underlag för regeringens ställningstaganden inom enhetens ansvarsområden, till löpande frågor som frågor och interpellationer från riksdagen samt samordning av enhetsövergripande processer. Fokus kommer i första hand att ligga på åtgärder inom det brottsförebyggande området i socialtjänsten. Du kan komma att representera Sveriges i olika internationella processer och sammanhang. Område och uppgifter kan dock komma att ändras över tid. 

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se. 

Din bakgrund

Vi söker dig som har avslutad högskoleutbildning inom juridik. Du har även flerårig och till tjänsten relevant erfarenhet av utredande arbete i Regeringskansliet. Du besitter mycket goda kunskaper i muntlig och skriftlig framställning, på såväl svenska som engelska. Vidare har du god kunskap om socialtjänsten. Om du har gedigen erfarenhet inom det socialpolitiska området samt kunskap om brottsförebyggande arbete anser vi det som meriterande. För att trivas i arbetet behöver du ha god förståelse för kraven på arbete och förutsättningarna i en politiskt styrd verksamhet.

Dina egenskaper
Du har god förmåga att självständigt planera, samordna och driva processer samt kan ta egna initiativ. Du har god samarbetsförmåga och kan hantera flera olika arbetsuppgifter samtidigt. Du är kvalitetsmedveten, omdömesgill och strukturerad samt flexibel. Du har förmåga att snabbt sätta dig in i och effektivt analysera komplexa frågeställningar och fatta snabba beslut. Det är viktigt att du trivs i en miljö där det mer långsiktiga och strategiska arbetet kombineras med beställningar att ta fram beredningsunderlag med kort leveranstid. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt
Tidsbegränsad anställning på 7-12 månader. Tillträde enligt överenskommelse. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. 

Är du intresserad?
Vill du veta mer om arbetet och vad vi erbjuder, kontakta gruppchef Jessica Löfvenholm på 08-405 29 30, eller enhetschef Tony Malmborg på 08-405 33 52. Du är också välkommen att kontakta rekryteringsspecialist Marjut Thelin. Fackliga kontaktpersoner är Pia Fagerström för Saco och Kristoffer Lundberg för ST. Samtliga nås via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 8 september, 2024.

 

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Socialdepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för frågor som rör samhällets välfärd. De handlar bl.a. om folkhälsa och sjukvård, socialtjänst inklusive äldreomsorg, omsorg om och rättigheter för personer med funktionsnedsättning, sjuk- och föräldraförsäkring, pensioner och premiepensionssystemet samt idrott, civilsamhället, ungdomspolitik, begravningsfrågor och trossamfund.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 september 2024
  • Ansök senast: 8 september 2024

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024