OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Havs- och vattenmyndigheten (HaV) arbetar på regeringens uppdrag. Med utgångspunkt i ekosystemens och människans behov arbetar vi kunskapsbaserat och koordinerat för att uppnå en hållbar förvaltning av våra vattenresurser, både i hav och sötvatten och inom fisket. Vi är cirka 400 engagerade medarbetare och konsulter som tillsammans skapar en dynamisk arbetsplats med goda möjligheter att hela tiden lära nytt.
Avdelningen för fiskerikontroll har ett övergripande samordnande ansvar för genomförandet av den svenska fiskerikontrollen och ansvarar bland annat för uppföljningen av hur det svenska yrkesfisket följer gällande regler på fiskets område.
Enheten för fiskeriövervakning är en av tre enheter på avdelningen och ansvarar för registrering, granskning, validering och kontroll av uppgifter i samband med uppgiftslämnande från fisket och saluföringen. Enheten är också ett center för service och support till yrkesfisket och andra aktörer i försäljningsledet samt för myndighetens landningskontrollanter och Kustbevakningen. Verksamhet bedrivs på enheten dygnet runt, alla dagar på året.
Arbetsbeskrivning
Som handläggare på enheten för Fiskeriövervakning är dina huvudsakliga arbetsuppgifter att medverka i den fortsatta etableringen och utvecklingen av efterlevnadskontrollen på försäljningsområdet med fokus på att bestämmelserna om spårbarhet på fiskeri- och vattenbruksprodukter följs.
Du kommer att arbeta med olika frågor som kretsar kring företagens rapportering i Havs- och vattenmyndighetens digitala spårbarhetssystem. Du kommer bland annat att arbeta med kvalitetskontroll, efterlevnadskontroll och avvikelsehantering. I arbetet kommer du att ha mycket kontakter med berörda livsmedelsföretag. Du kommer också att handlägga och bereda ärenden om överträdelser.
Den verksamhet du kommer att arbeta i är ny och fortfarande under utveckling. Du kommer därför att medverka i olika sammanhang som rör utveckling av verksamheten, till exempel framtagandet av rutiner och användarmanualer samt att ta fram instruktionsmaterial för handläggningen av ärenden.
Du kommer att inneha en stödjande roll till supportfunktionen för regelfrågor och handhavandefrågor för HaV:s e-tjänster.
Som handläggare deltar du i arbetsgrupper såväl internt som externt där du tar fram och utvecklar arbetsprocesser för det dagliga arbetet. Självklart deltar du också i andra förekommande arbetsuppgifter på enheten.
Denna tjänst är ett föräldravikariat och pågår till och med sista februari 2023.
Kvalifikationer
För att passa i denna roll har du eftergymnasial utbildning motsvarande kandidatexamen samt minst tre års erfarenhet av arbete inom liknande område. Du har goda kunskaper om fiskets bedrivande och dess regelverk samt vana av hantering och tolkning av juridisk text. Du har mycket god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift på svenska och motsvarande god förmåga på engelska.
Vi ser det som meriterande om du också har:
- Erfarenhet av att arbeta med databassystem
- Erfarenhet av att sammanställa och analysera data
- Erfarenhet av arbete med administrativ kontrollverksamhet inom areella näringar eller livsmedelsområdet
- Erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning
Som person är du engagerad och drivande i dina arbetsuppgifter. Du har förmåga att planera arbetsprocesser och du arbetar strukturerat för att uppnå resultat. Du har en problemlösande analysförmåga och ett helhetsperspektiv. Då arbetet innebär nära samverkan med olika aktörer både internt och externt, behöver du vara en god kommunikatör och ha mycket god samarbetsförmåga. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrig information
Havs- och vattenmyndigheten sitter i moderna lokaler i Gullbergsvass, 10-15 minuters gångväg från Göteborgs central. Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering. Vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.
Tänk på att de handlingar som du skickar in genom din ansökan blir en allmän handling hos HaV. Detta betyder att allt material i ansökan, inklusive bilagor, kan behöva lämnas ut till den som begär det om uppgifterna inte omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen. Tänk på din integritet och undvik att lämna information som innehåller känsliga personuppgifter, till exempel uppgifter om din eller närståendes hälsa, politiska åsikter eller religiös övertygelse. Vi använder rekryteringstester och/eller arbetsprov i många av våra rekryteringar som en del i urvalsprocessen. För god kvalitet i Havs-och vattenmyndighetens rekryteringsprocess ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller i pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi har valt rekryteringskanaler för den här anställningen och vill inte bli kontaktade av rekryteringsföretag.
Kontaktpersoner på detta företaget
Albin Ljungquist
Maria Hellsten
010-698 6002
Jakob Granit
010-698 6001