OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du ett intresse för statistik och turism? Är du noggrann och strukturerad samt har kunskaper inom datahantering och programmering? Då kan du vara den vi söker.
Vi på Tillväxtverket arbetar för konkurrenskraftiga företag och hållbar utveckling i alla delar av Sverige. Vi erbjuder kunskap, nätverk och möjligheter till investeringar. Det ger direkt nytta till företag, och också förutsättningar för företag, kommuner och regioner att möta framtidens utmaningar. Tillväxtverket är nationell myndighet med regional närvaro på nio orter.
Avdelningens företags uppdrag är att bidra till hållbar tillväxt och växande företag i hela landet, främst genom att stödja företagen att ta sig an sina främsta utmaningar och genom att skapa förutsättningar för företag som vill och vågar också ska kunna växa. Enheten entreprenörskap arbetar för att förbättra förutsättningarna för blivande och befintliga företag inom branscher och grupper där det finns en outnyttjad potential.
Tillväxtverket ansvarar för den officiella turismstatistiken. Myndigheten är världsledande i att använda nya och alternativa datainsamlingsmetoder och BigData på turismområdet och är en av de ledande statistikmyndigheterna på alternativa insamlingsmetoder i Sverige. Vi presenterar våra resultat vid seminarier, via skrivna rapporter, i vår statistikportal och som öppna data. Hos oss får du ta stort ansvar och kan forma den/de produkter du får ansvar för. Tillväxtverket har också ett främjandeuppdrag inom turism.
Om tjänsten
Vi söker nu en handläggare statistik inom turismstatistik. I rollen ingår att:
• Projektleda ett nordiskt projekt som syftar till att hjälp andra länder att implementera och genomföra den svenska modellen för kommunala/regionala turismräkenskaper i de andra nordiska länderna.
• Göra beräkningar av Turismräkenskaper
• Utbilda andra nordiska länder i turismräkenskaper
• Bygga databaser
• Inhämta data från olika datakällor
• Upphandla datainsamling och andra tjänster kopplade till statistikproduktionen
• Bidra i utvecklingsarbete för att öka kvalitén och nyttan för våra användare
• Bistå ledningen med olika underlag
• Tillgängliggöra och kommunicera statistiken i olika kanaler
• Föra dialog med uppgiftslämnare, användare och intressenter nationellt och internationellt
• Följa upp och utvärdera nyttan av de produkter som tillhandahålls
• Hantera diarieföring och andra administrativa göromål
• Hantera andra relevanta arbetsuppgifter kopplade till befattningen
Ditt tjänstgöringsställe är på något av våra 9 kontor. (Arjeplog, Luleå, Östersund, Gävle, Stockholm, Örebro, Jönköping, Göteborg eller Malmö.)
Vi söker dig som har:
• Utbildning från universitet eller högskola, motsvarande minst tre års studier, varav minst tre terminer i ämnet nationalekonomi.
• Minst tre års erfarenhet av arbte med nationalräkenskaper, turismräkenskaper, miljöräkenskaper
• Datahanterings- och programmeringskunskaper i R, SAS eller andra statistik- och dataprogram
• Mycket goda kunskaper i svenska
• Mycket goda kunskaper i engelska som arbetsspråk
• Minst två års erfarenhet av statistikarbete
• Projektledarerfarenhet
Följande är meriterande:
• Erfarenhet från internationella samarbeten eller arbete i annat land
• Erfarenhet av arbete med officiell statistik
• Upphandlingserfarenhet
• Goda kunskaper om samhällsekonomi
• Datahanterings- och programmeringskunskaper på en hög nivå
Som person söker vi dig som är mål- och resultatinriktad, analytisk och drivande. Vi värdesätter även att du är noggrann och strukturerad samt har god kommunikationsförmåga.
Vi kommer lägga mycket stor vikt vid personliga egenskaper.
Vi förväntar oss att du lever upp till vår medarbetar- och chefspolicy som uttrycker de förväntningar vi har på alla medarbetare.
Anställningsform och sista ansökningsdag
Anställningen är en särskild visstidsanställning under perioden 20240101-20240731 Sista ansökningsdag är den 21 november 2023.
Mer information och kontakt
För mer information om arbetsuppgifterna är du välkommen att kontakta enhetschef, Helena Nyberg Brehnfors, tfn 08-681 96 37. Frågor om rekryteringsprocessen besvaras av HR-partner Isabelle Lilja, 08-681 91 48. Fackliga företrädare nås på saco@tillvaxtverket.se och ST Robert Bergren nås via tfn 08-681 92 37.
Vi arbetar kompetensbaserat och rekryteringsprocessen kommer att innehålla urvalsfrågor, eventuella tester, intervjuer samt referenstagning.
Har du skyddade personuppgifter ber vi dig att kontakta HR-partnern i denna rekrytering.
Vi sitter centralt i moderna lokaler där du dagligen väljer plats utifrån dina arbetsuppgifter. Tillväxtverket eftersträvar ett arbetssätt där digitala och tekniska lösningar underlättar det dagliga arbetet. Här kan du läsa om vilka anställningsvillkor och förmåner vi erbjuder.
Tillväxtverket vill tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vi eftersträvar en arbetsmiljö där varje medarbetare ges möjlighet att kombinera yrkes- och privatliv för balans i livet.
Välkommen med din ansökan för att skapa din och Sveriges framtid!
I denna rekrytering har Tillväxtverket redan tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt samtal från annonsförmedlare eller försäljare.