Handläggare, stiftelsetillsyn

Handläggare, stiftelsetillsyn

Arbetsbeskrivning

Handläggare till enheten för kommun- och stiftelsetillsyn

Är du en handläggare som vill utvecklas i din profession, har förmågan att hantera många arbetsuppgifter och har erfarenhet av arbete med digitala ärendehanteringssystem? Då kan detta vara en spännande utmaning för dig! 

Enheten för kommun- och stiftelsetillsyn, som tillhör avdelningen för rättsliga frågor består av 16 medarbetare.

Vid enheten finns flera arbetsområden, såsom tillsyn över överförmyndare, stiftelser och tillsyn enligt tobaks- och alkohollagen. Det är till stiftelser som vi nu söker en handläggare och dina arbetsuppgifter kommer bl.a. att bestå i att handlägga ärenden rörande stiftelseregistret. Som handläggare på enheten är du med och tar ett gemensamt ansvar för att nå verksamhetens målsättning, så du kan även få arbetsuppgifter inom enhetens övriga ansvarsområden.

Det huvudsakliga arbetsinnehållet är att:

Handlägga ärenden som gäller anmälan om registrering av stiftelser och anmälan om ändringar i stiftelseregistret Registrera uppgifter i stiftelseregistret Ta emot samtal och svara på e-post

Länsstyrelsen i Stockholm ansvarar för ca 8600 stiftelser som är registrerade i stiftelseregistret, det innebär att vi både har tillsynsansvar och är registermyndighet för dessa stiftelser. Årligen inkommer drygt 3000 anmälningar som angår stiftelseregistret och som behöver hanteras och det är där dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer ligga. Du kommer att arbeta självständigt, men även tillsammans med andra handläggare och jurister på enheten. Det kan vara olika svårighetsgrader på dessa ärenden och en förutsättning är att kunna hantera flera ärenden samtidigt då handläggningstiden kan variera.

Vi vill ständigt förbättra våra arbetssätt och förutsätter att du vill vara med och bidra i vårt arbete med verksamhetsutveckling.

Som medarbetare på Länsstyrelsen kan du även behöva arbetsledas tillfälligt till andra arbetsuppgifter inom avdelningen eller på myndigheten, då vi dels är en krisberedskapsmyndighet, dels kan få tillfälliga uppdrag som snabbt ska lösas. Det är således en förutsättning att du som person har intresse för att arbeta på bredden när tillfälle ges.

Är du den vi söker?

Du ska ha

- gymnasieexamen
- flerårig och aktuell erfarenhet av ärendehandläggning inom statlig eller kommunal verksamhet
- aktuell erfarenhet av handläggning med hjälp av digitala ärendehanteringssystem
- god förmåga att uttrycka dig enkelt och pedagogiskt i tal och skrift
- god förmåga och erfarenhet av att ha kundkontakt via telefon och e-post
- lätt för att skapa goda relationer och samarbeta
- god förmåga att ta initiativ och ta i där det behövs
- förmåga att reflektera över hur du påverkar din omgivning
- vilja och förmåga att bidra till en god arbetsmiljö

Du ska vara

- prestigelös och hjälpsam
- strukturerad samt van att arbeta med många ärenden samtidigt och kunna prioritera mellan dem

Det är meriterande om du har arbetat med handläggning vid statlig myndighet. Det är även meriterande om du arbetat med stiftelsefrågor.

Vi fäster avgörande vikt vid personliga egenskaper.

Länsstyrelsen verkar för en hållbar och inkluderande arbetsmiljö. Det är samspelet mellan medarbetarnas olikheter och likheter som utgör en av Länsstyrelsens framgångsfaktorer.

Enheten för kommun- och stiftelsetillsyn ingår i avdelningen för rättsliga frågor som har drygt 100 medarbetare. I avdelningen ingår även enheterna för diarium och arkiv, företags- och säkerhetstillsyn, förvaltning, juridiskt verksamhetsstöd samt överklaganden.

Vi arbetar i centralt belägna lokaler i Stockholm och det finns möjligheter att delvis arbeta på distans.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men tackar nej till dig som säljer rekryteringstjänster eller annonser. 

Anställningsform:
Tillsvidare
Tillträde: Snarast
Provanställning: Vi tillämpar provanställning som huvudregel

Upplysningar
Adli Assali enhetschef, 010-223 17 14 
Mia Askerlund, SACO, 010-223 15 35
Björn Pettersson, ST, 010-223 15 73

Ansökan
Ansök senast: 2024-09-25
Referensnummer: 112-45099-2024

Välkommen med din ansökan!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Länsstyrelsen, Stockholms län
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 4 september 2024
  • Ansök senast: 25 september 2024

Liknande jobb


26 november 2024

Utredare till kommunledningskontoret i Nässjö

Utredare till kommunledningskontoret i Nässjö

26 november 2024