OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20220316
Arbetsuppgifter
Välkommen till oss på Antagningsenheten på gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen!
Vi är ett gäng på 10 personer på enheten som tillsammans ansvarar för mottagande och antagning till gymnasie- och vuxenutbildning inom Malmö stad. En av våra kollegor har efter många år på enheten valt att gå i pension efter sommaren och därför letar vi nu efter en ny handläggare i rollen som planeringssekreterare för vuxenutbildningen. Tjänsten är tillsvidare och med omfattning på heltid.
Rollen som handläggare innebär att du får möjlighet att arbeta med uppgifter som:
• Handlägger, granskar och administrerar malmöbornas ansökningar till komvux Malmö eller i andra kommuner i enlighet med skollag och vuxförordning
• Genomför antagningen till Komvux Malmö
• Mail- och telefonkontakt med sökande, andra kommuner, rektorer, SYV med flera
• Arbeta i Hypernet/IST-VUX, Extens och Platina
• Myndighetsutövning, uppföljning av antagningsstatistik och juridiska frågor kring antagning i enlighet med skollag och vuxförordning.
Kvalifikationer
För att vara aktuell för tjänsten behöver du ha en kandidatexamen (180hp) gärna med inriktning inom studie- och yrkesvägledning. Som handläggare utför du en stor del av dina arbetsuppgifter i olika elevadministrativa system och ärendehanteringssystem därför är det viktigt att du har erfarenhet av arbete med många eller några av systemen vi använder (exempelvis Hypernet/IST-VUX, Extens och Platina) eller system som arbetsgivaren bedömer likvärdiga. Det är även ett krav att du har tidigare arbetslivserfarenhet av samtal med medborgare och kontakt med myndigheter. Meriterande är givetvis om du har erfarenhet av antagningsprocessen till komvux och insikt i hur vuxenutbildningen fungerar i allmänhet. Det är även meriterande om du har erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning eller politisk styrd organisation, samt erfarenhet av administrativt arbete inom skolan, gärna inom vuxenutbildningsområdet.
Som person är du noggrann, strukturerad och serviceinriktad. Du har lätt för att arbeta i och lära dig nya system. Det krävs att du är kommunikativ och kan samarbeta bra på olika nivåer, både inom och utom organisationen, då arbetet omfattar många kontakter och samarbetsytor med studie- och yrkesvägledare, rektorer, sökande samt antagningsenheter i andra kommuner och myndigheter. Du är en person som tar ansvar för dina uppgifter, strukturerar själv sitt angreppssätt, fungerar under tidspress och driver dina processer vidare.
Tjänsten kräver mycket goda kunskaper i svenska i både tal och skrift, samt engelska i tal.
Låter detta som en tjänst för dig? Då är du varmt välkommen med din ansökan!
I denna rekrytering tillämpar vi löpande urval, vilket innebär att vi kan komma att kalla till intervju innan sista ansökningsdag. Tillsättning sker först efter sista ansökningsdatum.
Om arbetsplatsen
Avdelningen kommunikation, medborgarkontakt och antagning är en nybildad avdelning av de tre funktionerna som tidigare varit separata delar. Avdelningen har nu ett samlat fokus på information och service till medborgarna. Det betyder att vi tillsammans analyserar, effektiviserar och utvecklar verksamheten för att skapa en så smidig process som möjligt, för medborgares väg till utbildning. Antagningsenheten ansvarar för mottagande och antagning till gymnasie- och vuxenutbildning inom Malmö stad.
Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen är en av tre skolförvaltningar i Malmö stad. Vi ansvarar för utveckling och genomförande av gymnasieskola och vuxenutbildning. Idag är vi 1500 medarbetare och vi finns i hela Malmö. Vi arbetar för att ungdomar och vuxna ska nå målen för sin utbildning och bli aktiva i vårt samhälle. Vi finns för att skapa bästa möjliga förutsättningar för Malmöborna att kunna växa genom livslångt lärande.
I Malmö stad arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö. Vi har Sveriges viktigaste jobb. Hos Malmö stad finns framtidens arbetsplats. Här gör vi skillnad. Vi skapar en ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar stad. Vill du vara med och påverka?
Information om tjänsten
Anställningsform:Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: 2022-08-01 eller enligt överenskommelse
Övrigt
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.
Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Det innebär att vi inte behandlar din jobbansökan konfidentiellt. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98