OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Just nu händer mycket runt Arbetsförmedlingen. Men vårt viktiga samhällsuppdrag att stödja arbetssökande och arbetsgivare är detsamma. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med partners och andra aktörer i hela landet. Du kan bidra! Välkommen att söka jobb hos oss!
Den 1 oktober öppnade Arbetsförmedlingen en ny enhet, enheten Granskning och Kontroll i Köping.
Nu har verksamheten utökats med två nya kontor i Falun och Norrköping som startat upp i februari/mars 2020. Den nya enheten ska stegvis ta över kontrolluppdraget som Arbetsförmedlarna tidigare ansvarat för. De tre enheterna Köping, Falun och Norrköping kommer vardera ha ca 90 medarbetare. Denna annons riktar sig för tjänst som handläggare i Norrköping.
Enheten jobbar med kontrolluppdraget för alla arbetssökande, det vill säga de som har arbetslöshetsersättning, aktivitetsstöd, utvecklingsersättning eller etableringsersättning.
Som handläggare på enheten kommer du att granska aktivitetsrapporter utifrån kontrollperspektivet, samt göra bedömningar i kontrollärenden. Handläggarens uppgift är att vara att utifrån givna ramar avgöra om ett meddelande ska skickas till en arbetslöshetskassa eller till enheten Ersättningsprövning för beslut om sanktion.
I rollen ingår att:
- sammanställa relevanta underlag
- utifrån underlaget bedöma om ett meddelande ska skickas
- skapa och skicka meddelanden, inklusive underlaget för bedömningen
- vidarebefordra information som bedöms som relevant i förmedlingsärende och som framkommer i kontrollärendet
- sköta intern och extern kommunikation i kontrollärendena
För att trivas i rollen ska du:
- ha förmåga att arbeta mål- och resultatinriktat utan att tappa fokus på kvalitet
- förstå vikten av att jobba i enlighet med de regelverk som Arbetsförmedlingen styrs av
- ha förmåga att sätta saker i sitt sammanhang och förstå helheten
- kunna arbeta självständigt
- ha god förmåga att sköta och sortera information
- gärna arbeta processorienterat och strukturerat, ha sinne för detaljer och vara noggrann
- ha god förmåga att samarbeta
Grundläggande kvalifikationskrav:
- godkänd gymnasieutbildning
- minst två års arbetslivserfarenhet
- god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift samt god läsförståelse
- goda datakunskaper
Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet för befattningen
Övrigt
Anställningsformen är tillsvidare, heltid, med 6 månaders provanställning för dig som inte redan är anställd på myndigheten. Tillträde enligt överenskommelse. Introduktionsutbildning genomförs under 2-3 veckor.
Vi har goda förmåner, med bra semesteravtal, möjlighet till friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Hos oss finns ett stort engagemang, alla som arbetar här vill göra en insats. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår hemsida www.arbetsformedlingen.se
Ansökan
Välkommen in med din ansökan senast 2020-04-21 märkt med Af-2020/0017 4943. Du ansöker genom att klicka på knappen "ansök" nedan. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet.
När du skickar din ansökan kommer du att få svara på några urvalsfrågor elektroniskt. Tester kan förekomma i rekryteringen.
Vi ser gärna att du som har blivit uppsagd p.g.a. arbetsbrist och är berättigad till företrädesrätt till återanställning hos arbetsförmedlingen söker denna tjänst.
Kontaktpersoner
Sofie Diffner, Sektionschef: 010-488 32 32
Thomas Simonsen, Sektionschef: 010-487 53 19
Emil Ketolainen, Sektionschef: 010-486 30 53
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.