Handläggare till auktorisationsverksamheten

Arbetsbeskrivning

Rättsavdelningen på Kammarkollegiet har cirka 80 medarbetare och består av fyra enheter. Nu söker vi en handläggare till auktorisationsverksamheten på Förvaltningsrättsliga enheten.

Förvaltningsrättsliga enheten har flera olika uppgifter, bl.a. att besluta om resegarantier, trossamfunds- och vigselrättsfrågor, tillsyn över politiska partiers finansiering, godkänna nämnder för alternativ tvistlösning och auktorisera tolkar och translatorer.

Kammarkollegiet auktoriserar tolkar och översättare bl.a. med hjälp av kunskapsprov. Kollegiet har även tillsyn över de auktoriserade tolkarnas och translatorernas verksamhet och för register över de som har auktoriserats samt de tolkar som har genomgått viss utbildning.

Arbetsbeskrivning
Dina huvudsakliga uppgifter är att – med tyngdpunkt inom translatorsverksamheten – administrera, förbereda och delta i Kammarkollegiets provverksamhet samt arbeta med omprövningar av beslut. Typiska uppgifter är att anlita särskilda språkbedömare, att beställa och kvalitetsgranska provmaterial, att vägleda och följa upp bedömarnas arbete vid granskning och omprövning av prov, att svara på frågor via mejl och telefon och en hel del administration.

Du kommer att ha ett särskilt ansvar för att leda auktorisationsverksamhetens utvecklingsarbete i syfte att digitalt anpassa translatorsproven till samhällets förändrade behov, både vad gäller provets innehåll och format.

För närvarande arbetar tio personer med auktorisationsverksamheten.

Kvalifikationer
Vi söker dig som:


• har högskoleutbildning om minst 120 p/180hp med inriktning mot språk eller motsvarande som Kammarkollegiet för anställningen bedömer likvärdig
• branschkunskap inom översättning
• har några års relevant arbetslivserfarenhet, bl.a. av projektledning
• är teknikorienterad och har mycket goda IT-kunskaper om webbaserade programvaror och CAT-verktyg
• har goda kunskaper i Word, Excel och Powerpoint
• är välartikulerad och behärskar svenska på mycket hög nivå, i både tal och skrift.

Meriterande är:


• några års erfarenhet av administrativt arbete inom offentlig sektor eller på översättningsbyrå
• erfarenhet av att ha arbetat med projekt avseende IT-stöd eller upphandling och utvärdering av digitala lösningar
• erfarenhet av arbete i SharePoint.

Som person är du initiativrik, systematisk och drivande. Du är självständig, effektiv och noggrann och utför ditt arbete med hög kvalitet. Du är en flexibel person som snabbt kan växla mellan olika arbetsuppgifter och kan ta till dig olika datasystem.

Då vi arbetar i olika konstellationer på enheten är det viktigt att du trivs med att arbeta i team och har mycket god samarbetsförmåga. Du kan både leda och driva en process, men också stötta när någon annan leder.

Vi kommer att fästa mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Mer information
Tillträde snarast. Anställningen är ett vikariat till och med den 31 juli 2018.

Ansökan
Välkommen med din ansökan via www.kammarkollegiet/jobb, inklusive CV och personligt brev, senast den 27 mars 2017. Ange dnr 222-2629-17.

Kontaktpersoner
Lotta Danin, tf enhetschef, telefon 08-700 08 14
Lisa Kraft, handläggare, telefon 08-700 08 58
Karin Edstrand, Saco-S, telefon 08-700 08 48
Marianne Ericsson, ST, telefon 08-700 09 94

Övrigt
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

www.kammarkollegiet.se


Kammarkollegiet förvaltar drygt 175 miljarder kronor åt mer än 400
kunder. Vi representerar Allmänna arvsfonden, auktoriserar tolkar och
för allmänhetens talan i miljöprocesser.
Kammarkollegiet effektiviserar den offentliga förvaltningen genom att
ingå ramavtal avseende bland annat IT och kontorsinredning. Vi godkänner
också ändringar i stiftelseförordnanden. Kammarkollegiet fastställer
resegarantier och försäkrar hela den statliga verksamheten. Även
studenter är försäkrade via oss. Detta för att nämna några av våra drygt
30 olika uppdrag vi har från regeringen.
Kammarkollegiet har cirka 270 anställda framför allt jurister, ekonomer
och kvalificerade handläggare varav merparten arbetar centralt i
Stockholm. Försäkringsverksamheten med cirka 40 medarbetare är belägen i
Karlstad.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Elisabeth Hammar
08-700 08 26

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kammarkollegiet Stockholm
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Kammarkollegiet tillämpar individuell lönesättning.
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 13 mars 2017

Besöksadress

Birger Jarlsgatan 16 10315 STOCKHOLM
None

Postadress

Box 2218
Stockholm, 10315

Liknande jobb


Textgranskare

Textgranskare

22 maj 2024

Riksdagens språkvårdare

Riksdagens språkvårdare

18 januari 2024

2 februari 2024