Handläggare till Avdelningen för räddningstjänst och olycksförebyggande

Handläggare till Avdelningen för räddningstjänst och olycksförebyggande

Arbetsbeskrivning

MSB utvecklar, tillsammans med andra, individens och samhällets förmåga att förebygga och hantera olyckor och kriser. Vi har även uppdrag som rör planering och samordning av det civila försvaret. Vi arbetar genom kunskapsuppbyggnad, stöd, utbildning, övning, reglering, tillsyn och eget operativt arbete i nära samverkan med kommuner, regioner, myndigheter, företag och organisationer för att uppnå ökad trygghet och säkerhet på alla samhällsnivåer – från lokalt till globalt.


Jämställdhet och likabehandling är en grund för MSB:s arbete internt och gentemot Sveriges befolkning. Alla inom MSB ska bidra till en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.


Avdelningen för räddningstjänst och olycksförebyggandes huvuduppdrag är att ansvara för utvecklingen av räddningstjänst och skydd mot olyckor samt ansvara för myndighetens utbildningsverksamhet. I ansvaret för myndighetens utbildningsverksamhet ingår att: Implementera och förvalta myndighetens utbildningsstrategi. Utveckla, tillhandahålla och utvärdera utbildningar inom myndighetens ansvarsområden nationellt och internationellt. I arbetet med att utveckla skydd mot olyckor ingår att: Stärka förmågan att förbereda, genomföra och leda effektiva räddningsinsatser. Ge stöd till aktörerna genom tillsyn, vägledningar och utbildning. Följa upp att svensk räddningstjänst utvecklas i önskvärd riktning. Olycksförebyggande verksamhet kopplat till brandförebyggande, natur- och klimatrelaterade olyckor och farliga ämnen. Verka för samordning av kärnenergiberedskap och oljeskadeskydd.

Enhetens uppgift är att stödja avdelningschefen med att inrikta, planera, styra

och följa upp verksamheten. I detta ingår verksamhetsutveckling och arbete för

ökad kvalité och effektivitet, samordning av arbete med EU och övriga

internationella frågor och att koordinera råd och nätverk inom området räddningstjänst. Vidare ingår stöd med mötesplanering, ärendehantering

kvalitetssäkring.

Enheten leds av en enhetschef som tillika är avdelningens stabschef.



Dina arbetsuppgifter som handläggare på staben

Du kommer vara en del i det team som stödjer avdelningens linjearbete.

Du kommer också att vara ett stöd till avdelningens enheter och verksamhet i deras arbete och tillsammans med övriga i staben svara för att den löpande samordningen inom avdelningen är hjälpsam och effektiv.

Du ansvarar för hantering av avdelningens inkommande och utgående beredningar. I staben arbetar du också tillsammans med dina kollegor i olika frågor med att förbereda ärenden, uppföljning, årsredovisning och budgetunderlag. Arbetet i staben är ett lagarbete där ansvar för olika processer kan skifta från år till år. Arbetet är skiftande, ibland med långa och ibland mycket korta ledtider vilket betyder att arbetet bygger på att stödja varandra för att leverera i tid. Ditt arbete präglas av en daglig samverkan med avdelningens verksamheter och enheter samt medarbetare på andra avdelningar som ska bidra till myndighetens helhet och gemensamma leveranser. Arbetet kommer att ge dig en bred och djup kunskap om MSB:s samlade arbete.

Din kompetensprofil

Du har, som arbetsgivaren bedömer, relevant utbildning och erfarenhet av arbete med planering,  samordning och processarbete. Du har erfarenheter inom offentlig förvaltning och myndighetsutövning. Erfarenhet av verksamhetsstyrning, ekonomi och tekniska stödsystem är meriterande.

Arbetet ställer krav på att kunna uttrycka sig väl i tal och skrift på svenska såväl som engelska. Du ska enkelt kunna sammanfatta komplexa frågor och utifrån flera olika underlag sammanställa avdelningsdokument.

Som person är du, självgående, analytisk och förstår nyttan av att bygga relationer inom och utom vår organisation. Du skapar ordning och reda omkring dig, är resultatorienterad och tar gärna egna initiativ. Därtill tycker du om att samarbeta med andra, är flexibel, pedagogisk och lyhörd för andras synpunkter. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper samt hur du kompletterar den redan befintliga gruppen.

Anställningsform

Anställningen är en tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse. MSB tillämpar provanställning. Placeringsort är Karlstad. Resor i tjänsten förekommer.
Anställningens omfattning är Heltid.


Anställningen är säkerhetsklassad och vi gör en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen, vilket innebär att du måste vara svensk medborgare.

Är du intresserad?

Skicka din ansökan till MSB senast 29 april 2020 märkt med referensnummer 2020/47.

Det är ditt ansvar som sökande att dokumentera din kompetens på ett sätt som möjliggör en saklig och kvalitativ bedömning. Som statlig myndighet omfattas vi av offentlighetsprincipen. Det innebär att om någon begär kopior på till exempel ansökningshandlingar är MSB skyldig att lämna ut dessa.

Har du frågor kontakta Anna Rinne, chef för ledningsstödet. Fackliga företrädare är Claes-Håkan Carlsson (SACO) Stefan Haggö (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga når du via vår växel 0771-240 240.

MSB har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Kontaktpersoner på detta företaget

Anna-Karin Silverin
0771-240240
Christina Rhodin
010-240 51 20

Sammanfattning

Besöksadress

Norra Klaragatan 18
None

Postadress

Norra Klaragatan 18
Karlstad, 65181

Liknande jobb


26 november 2024

Utredare till kommunledningskontoret i Nässjö

Utredare till kommunledningskontoret i Nässjö

26 november 2024