Handläggare till Backoffice hos Statens internbank, 10 månaders vikariat

Handläggare till Backoffice hos Statens internbank, 10 månaders vikariat

Arbetsbeskrivning

Vill du bidra till en effektiv och säker hantering av statens likviditet? Under detta 10 månaders vikariat bidrar du till samhällsnyttan samtidigt som du får möjlighet att lära dig om statens likviditetsstyrning och det nya betalningsformatet ISO20022.

Vi erbjuder dig

Statens internbank är en avdelning på Riksgälden. Riksgälden är en myndighet med ca 225 medarbetare och kontor i centrala Stockholm. Statens internbank ser till att statliga myndigheter har tillgång till betalningstjänster samt andra finansiella tjänster de behöver för att kunna hantera sina betalningar och finansiella medel. Vi upphandlar betalningstjänster från banker, hanterar likviditeten mellan Riksgälden och de upphandlade bankerna samt tillhandahåller finansiella tjänster via Statens internbanks egenutvecklade IT-system.

Du kommer mestadels att arbeta i Statens internbanks backofficegrupp med de betalningar som gruppen hanterar. Arbetet innefattar att:


• med övriga Backofficehandläggare turas om att ansvara för genomförandet av Statens internbanks betalningar och de dagliga rutiner det innefattar
• delta i övningar inför övergången till ISO20022 under 2025, bland annat övningar av manuella reservrutiner
• delta i tester av Riksgäldens egenutvecklade internbanks- och betalsystem SIBS
• för rätt kandidat finns också möjlighet att hjälpa till med andra uppgifter på avdelningen t.ex. att

• göra kontoavstämningar
• omvärldsbevaka utvecklingen på betalningsmarknaden och andra områden som berör avdelningens verksamhet
• ta fram krav för nya rutiner på avdelningen eller funktioner i SIBS
• analysera och ta fram underlag för beslut inom verksamheten
• administrera Swift
• ta fram rutiner och annan dokumentation för verksamheten
• hjälpa till med diverse administrativa uppgifter på avdelningen.



   

Din profil

Du kommer ansvara för att viktiga betalningar genomförs i rätt tid även om ordinarie rutiner inte fungerar. Du behöver därför vara lugn och stabil och kunna fatta rätt beslut i pressade situationer. Det är också viktigt att du är noggrann och strukturerad i ditt arbetssätt. För att trivas i gruppen och kunna lösa problem tillsammans med dina kollegor behöver du vara empatiskt och ha en god samarbetsförmåga.

Du ska ha: (skallkrav)


• gymnasieutbildning
• arbetat i en Backofficefunktion med betalningar på ett finansiellt institut eller liknande    
• goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift

Meriterande:


• högskoleexamen inom ekonomi eller systemvetenskap eller något vi bedömer som likvärdigt
• arbetat i Swift alliance access
• varit administratör eller Super user eller liknande för Swift
• arbetat med acceptans- eller regressionstester i betalnings- eller Backofficesystem
• arbetat med manuella reservrutiner för betalningar

Vi kommer att lägga stor vikt vid pålitlighet och lämplighet till tjänsten samt dina personliga egenskaper.

Övrig information

Välkommen med din ansökan som innehåller CV, personligt brev, examensbevis och relevanta betyg. För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna i ditt CV. 

Skicka ansökan senast den 12 januari 2025. Ange referens 2024/1072 om du skickar in ansökan på annat sätt än digitalt via Riksgäldens hemsida.

För information om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Johan Löfqvist Klass, 08 613 45 34 och kring rekryteringsprocessen HR-partner Gunilla Perméus, tfn 08-613 47 60. Fackliga representanter är: Maria Sjöholm Saco-S och Ricard Lalander, ST-Riksgälden som nås via växeln: 08-613 45 00.

Riksgälden erbjuder generösa semestervillkor, löneväxling till pension, friskvårdsbidrag, friskvårdstimmar och tillgång till gym. Alla medarbetare har tillgång till en egen plats på kontoret det finns även möjlighet att arbeta på distans 2,5 dagar i veckan.

Finansiellt innehav

Som anställd på Riksgälden har du en skyldighet att anmäla ditt innehav av finansiella instrument. För att som anställd på Riksgälden få inneha aktier i bank krävs särskilt tillstånd.

Säkerhetsklassad tjänst

Som anställd vid Riksgäldenkan du komma att bli krigsplacerad, utifrån totalförsvarets behov. Vissa roller är placerade i säkerhetsklass och svenskt medborgarskap kan därför vara ett krav. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Om tjänsten är inplacerad i säkerhetsklass kommer även en registerkontroll att ske. 

 

 

 

 

 

 

Om Riksgälden
Riksgälden spelar en viktig roll i samhällsekonomin och på den svenska finansmarknaden. Vi bidrar till att statens pengar och finansiering hanteras effektivt och att det finansiella systemet är stabilt. Vårt kontor finns i centrala Stockholm och vi är drygt 230 anställda. Vår vision är att tillsammans göra Riksgälden till en förebild både i Sverige och internationellt. Våra värderingar präglas av öppenhet, trygghet och professionalitet i utförande av vårt arbete. Riksgälden strävar efter att vara en hållbar och attraktiv arbetsgivare, där mångfald, olika erfarenheter, kompetens och bakgrunder tas tillvara. För mer information se riksgalden.se

Kontaktpersoner på detta företaget

Maria Norström, Upplåningschef
0705485299
Jörgen Eklund, Kommunikationschef
08 613 45 95
Eva Cassel, Avdelningschef
08-613 47 51

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Riksgälden
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 18 december 2024
  • Ansök senast: 12 januari 2025

Besöksadress

Jakobsbergsgatan 13
None

Postadress

Jakobsbergsgatan 13
Stockholm, 10374

Liknande jobb


12 december 2024