OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Folke Bernadotteakademin är en myndighet med den övergripande uppgiften att stödja internationell fredsfrämjande verksamhet. Vårt arbete ska bidra till internationell fred och säkerhet samt förbättra levnadsvillkoren för människor som lever i fattigdom och förtryck.
För att utföra vårt uppdrag rekryterar vi personal till internationella fredsinsatser som leds av t.ex. FN, EU och OSSE. Vi bedriver också utbildning, forskning och metodutveckling. Vidare samverkar vi med en rad svenska och internationella organisationer för att nå bästa möjliga resultat. Våra kunniga och engagerade medarbetare är en av våra största tillgångar i det utmanande arbetet för fred, säkerhet och utveckling.
International Forum for the Challenges of Peace Operations (Challenges Forum) är ett internationellt samarbete mellan organisationer från 22 länder, inkl. de fem permanenta medlemmarna i FN:s säkerhetsråd. Sverige, genom Folke Bernadotteakademin, tillhandahåller sekretariatsfunktionen som i samarbete med Försvarsmakten, Polisen och Kriminalvården koordinerar verksamheten. Challenges Forum syftar till att förbättra analys, planering, genomförande och utvärdering av multidimensionella fredsinsatser, och har speciellt fokus på doktrin- och konceptutveckling. Challenges Forum, initierat 1996, har bl.a. bidragit på ett avgörande sätt till utvecklandet av FN:s första strategiska doktrin för fredsbevarande operationer. För mer information om Challenges Forums arbete, se vår hemsida.
Folke Bernadotteakademin, dess enhet för policy, forskning och utveckling, och Challenges Forum söker nu en handläggare. Arbetsuppgifterna innefattar att i samarbete med nationella och internationella partnerorganisationer handlägga planering, genomförande, uppföljning av internationella konferenser, seminarier, arbetsgrupper, fältbesök och annan relaterad verksamhet. Tjänsten består också till stor del av kommunikationsuppgifter, t.ex. verka som webbredaktör för Challenges Forums hemsida och intranät, samt att driva och utveckla Challenges Forums närvaro i sociala medier. Detta innebär att du skriver och redigerar kortare texter på svenska och engelska. Viss omvärldsbevakning förväntas, samt visst forsknings- och redigeringsstöd till Challenges Forum publikationsserie. Arbetsuppgifterna innefattar daglig administrering samt stöd till huvudansvarig för olika arbetsprocesser. Du arbetar under ledning av och rapporterar till chefen för Challenges Forum Policy and Best Practices. Därutöver förväntas nära kontakt med chefen, Challenges Forum, som f.n. är placerad i New York.
Tjänsten är tillsvidare med placeringsort Stockholm, tillträde snarast. Provanställning 6 månader kan komma tillämpas. Tjänsten innefattar resor, både inrikes och utrikes.
Din profil
• En för tjänsten relevant akademisk examen, såsom i statsvetenskap, freds- och konfliktstudier, internationella relationer, internationell kommunikation eller motsvarande kompetens förvärvad på ett annat sätt som arbetsgivaren bedömer likvärdigt
• Arbetslivserfarenhet från statlig förvaltning eller annan internationell organisation inom områdena fred, säkerhet och utveckling eller kommunikation
• Kunskap om och erfarenhet av olika publicering- och layoutverktyg samt webbredigering
• Skicklig IT-användare vad gäller webbpublicering och liknande samt goda kunskaper i Officepaketet
• Utmärkta kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift
Meriterande är genomförande och uppföljning av stora internationella konferenser samt enklare ekonomiuppgifter och kompetens i Indesign. Erfarenhet från arbete i fält, främst i globala syd, samt vid FNs huvudkvarter ses också som en tillgång.
Då Challenges Forum arbetar i en ständigt föränderlig miljö ställer tjänsten höga krav på flexibilitet då det ibland krävs att du arbetar med flera olika uppgifter samtidigt under periodvis tidspress. Stor vikt kommet att fästas vid initiativförmåga, förmågan att driva, slutföra och följa upp arbetet enligt överenskommen plan och budget i samklang och full transparens med resten av teamet. Du har en mycket god organisatorisk och administrativ förmåga samt är analytiskt lagd i bemärkelsen att bedriva t.ex. omvärldsbevakning. Du har en mycket god kommunikationsförmåga, uttrycker dig väl i tal och skrift, har ett mycket gott omdöme och representationsförmåga då tjänsten innebär mycket kontakt med interna och externa parter, både i nationella och internationella sammanhang.
Tidigare arbetslivserfarenhet och personliga egenskaper skall kunna vidimeras vid referenstagning, stor vikt fästs vid personliga egenskaper såsom god laganda och en positiv och problemlösande attityd.
FBA strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och kunniga kollegor. Givetvis delar du vår värdegrund som bygger på engagemang, kompetens, samverkan och respekt.
Ansök senast 2015-08-16
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings - och rekryteringshjälp.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tjänstens innehåll - Gabriela Elroy, Bitr. utbildningschef
+46 612 823 04
Praktiska frågor - Siri Lundberg, Personalhandläggare
+46(0)705751645
Representant SACO-S Adam Olsson,
+46 70 558 39 96
Praktiska frågor - Karolin Lindberg, Personalhandläggare
+46 70 574 60 16
Tjänstens innehåll - Anna Norberg, Tf. Personalchef
+46 72 511 97 50
Fackliga frågor - Adam Olsson, Representant lokala SACO-S
+46 70 558 39 96
Praktiska frågor - Karin Arnlund, Personalhandläggare
+46 72 241 85 04
Tjänstens innehåll - Richard Zajac-Sannerholm, Programansvarig
+46 70 286 14 66
Fackliga frågor - Adam Olsson, Representant lokala SACO-S
+46 70 558 39 96
Tjänstens innehåll - Marianne Kihlberg, Kommunikationschef
+46 70 618 23 01