OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Polisregion Nord är en av sju polisregioner och omfattar Sveriges fyra nordligaste län. Polisregionen har drygt 2000 anställda som är placerade vid något av de fyra polisområden, Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtland eller vid regionens regionala enheter, Operativa-, Utrednings-, Underrättelseenheten eller Regionkansliet.
Gränspolisen är en sektion inom Operativa enheten, sektionen är indelad i 5 grupper - en operativ grupp i varje län samt en kansligrupp, grupp 5. Sektionen har idag 50 medarbetare.
I gränspolisens arbete ingår bl.a. att utreda identiteter, planera genomförandet samt delta i verkställigheter av avlägsnandebeslut. I vissa fall kan det innebära tjänst utanför landets gränser. Gränspolisen har även ett ansvar för den yttre gränskontrollen men genomför även inre utlänningskontroll, arbetsplatsinspektioner samt utreder brott mot utlänningslagen.
Gränsgrupp 5 är en kansligrupp som stöttar övriga grupper bl.a. genom beslutsfattande, deskfunktion m.m.
Vi söker nu dig som vill arbeta som deskfunktion vid gränsgrupp 5, med arbetsort Boden.
ARBETSUPPGIFTER
Arbetet som handläggare innefattar:
• ansvar för gränspolissektionens servicedesktelefon
• administration av gränspolissektionens, kansliets och deskens mailkorgar
• regelbunden registervård av gränspolissektionens ärenden
• fördelning av inkomna handlingar till berört ärende
• förmedla frågor till berörd medarbetare
• råd&dåd-funktion; vägleda medarbetare från andra delar av verksamheten i fråga om situationer rörande utlänningar
• beredning av avvisnings- och förvarsbeslut
• föredragande för beslutsfattare
• hantering/registrering av inkomna handlingar
• tjänstgöring vid regionens gränsövergångsställen
Ytterligare arbetsuppgifter kan förekomma.
Arbete under obekväm arbetstid förekommer, främst vid arbete med yttre gränskontroll. Resor i arbetet kan förekomma både inom och utanför Sverige.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• eftergymnasial utbildning relevant för funktionen eller motsvarande, såsom flerårig erfarenhet från myndighetsarbete
• kunskap/erfarenhet av förvaltningsfrågor diarieföring, allmän handling, offentlighet- och sekretess
• har god datavana och kunskap i olika IT-system
• goda kunskaper i svenska och engelska, både muntligt och skriftligt
• B-körkort
Meriterande är:
• ytterligare språkkunskaper
• erfarenhet från arbete vid myndighet
• erfarenhet från Migrationsverkets återvändande enhet eller liknande
Personliga egenskaper
Som person är du noggrann samt gillar ordning och reda. Du förstår vikten av en rättssäker handläggning av ärenden samt betydelsen av myndighetsutövning. Du har god samarbetsförmåga samtidigt som du är initiativtagande och har hög ansvarskänsla. Du kan snabbt ta till dig ny kunskap och är serviceinriktad. Du bör trivas med ett administrativt arbete.
Dina kollegor och chef kommer till stor del att finnas på distans, så det är viktigt att du är självgående, van att driva ditt arbete självständigt och är trygg i din roll.
Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Hur du ansöker
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 24 augusti 2020. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr, per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta berörd HR-konsult.
Varmt välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
t.f chef RLC Hans-Olof Marsktröm
010-5682220
t.f gruppchef Örjan Ovesson
010-568 22 22
SEKO Sven-Erik Karlsson
11414
Polismästare Bengt Jansson
076-145 65 40
Chef forensiska sektionen Helén Kelly
010-56 83390
Inspektör, Forensik 3 Rgn Nord Fredie Wibron
HR-partner Eva Wikman
010-56 83945
Fackliga företrädare från OFR/P, SEKO, OFR/S och
Mats Eriksson
010-568213
Kommissarie Ulf Wikner
010-56 826 33