Handläggare till ekonomiavdelningens kansli i Stockholm

Handläggare till ekonomiavdelningens kansli i Stockholm

Arbetsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Ekonomiavdelningens kansli söker nu en driven handläggare för att hantera ärenden som kommer in till avdelningens hjärta, vår funktionsbrevlåda, och arbeta med avdelningens beredningsprocesser. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Polismyndighetens ekonomiavdelning är en ekonomiavdelning utöver det vanliga med en fantastisk bredd i roller och kompetenser. Förutom att vi utformar och driver den finansiella och strategiska styrningen av polisen ansvarar vi också för en kedja av förutsättningar som polisverksamheten behöver i sitt arbete - exempelvis lokalförsörjning, inköp av materiel och utrustning, fordonsförsörjning och internt trafiksäkerhetsarbete samt utbildningsservice vid polisutbildningarna runtom i landet. Tillsammans bidrar vi till att polisen ska kunna fullfölja sitt kärnuppdrag - att göra hela Sverige tryggt och säkert.
Ekonomiavdelningens kansli är avdelningsledningens strategiska och operativa stöd i lednings- och styrningsfrågor och utifrån ett helhetsperspektiv bidrar vi till att avdelningens verksamhet går mot beslutad riktning. Vi ansvarar bland annat för avdelningens:
• verksamhetsstyrning och uppföljning
• beredningsprocesser
• funktionsbrevlåda och hantering av inkomna ärenden
• gemensamma styrdokument och rutiner
• administrativa stöd till chefer och medarbetare, exempelvis inom diarieföring

Vi är ett framåtlutat kansli som tillsammans driver kansliets och avdelningens utveckling genom att löpande utveckla våra arbetssätt och lära av varandra.

Läs mer om ekonomi avdelningen här https://polisen.se/jobb-och-utbildning/jobba-hos-polisen/var-verksamhet/jobb-ekonomiavdelningen/



ARBETSUPPGIFTER
Funktionsbrevlådan är hjärtat för avdelningens officiella kommunikation inom polisen. Alla ärenden som kommer in - exempelvis samråd, remisser, granskningar och olika förfrågningar - behöver hanteras effektivt och med hög kvalitet. Det kan handla om att fördela och samordna ärenden samt analysera och sammanställa svar i olika frågor.
Avdelningens beredningar är av största vikt för att avdelningschefen ska få insyn i verksamheten och utifrån beredningsunderlagen göra strategiska vägval i avgörande frågor samt fatta välgrundade beslut.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter:
• Arbeta med avdelningens funktionsbrevlåda - bedöma hur ärenden ska hanteras samt leda arbetet med vissa ärenden och frågor
• Arbeta med avdelningens beredningsrutiner inklusive kvalitetsgranskning av beredningsunderlag samt ge råd och stöd till avdelningen i beredningsprocesserna
• Ge administrativt stöd till avdelningen, framförallt inom diarieföring

Alla uppgifter innebär ett nära samarbete med avdelningens chefer och medarbetare. Du kommer också ha många kontakter gentemot andra avdelningar och polisregioner.

KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• Akademisk utbildning eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten
• Minst ett års aktuell erfarenhet av liknande arbetsuppgifter
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
• Erfarenhet av arbete i offentlig verksamhet
• God erfarenhet av förvaltningskunskap

Personliga egenskaper
För att trivas och utvecklas i rollen krävs det att du kan se helheten i en komplex verksamhet samt är lösningsorienterad med ett proaktivt förhållningssätt. Du behöver vara kommunikativ och ha en god samarbetsförmåga för att i konstruktiva dialoger med verksamheten kunna analysera, förklara och beskriva olika frågeställningar på ett pedagogiskt sätt.
Arbetsuppgifterna är omväxlande och arbetstempot kan tidvis vara högt. För att lyckas i rollen behöver du vara flexibel, ha god prioriteringsförmåga samt ha ett strukturerat arbetssätt. Vi värdesätter din vilja att utveckla verksamheten och förmåga att ta till dig och använda digitala verktyg.
I denna rekrytering kommer vi att lägga mycket stor vikt vid personliga egenskaper och personlig lämplighet.






ÖVRIGT
Placeringsort: Stockholm

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 6/3-2023. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Kontaktpersoner på detta företaget

Lászlo Nagy Némedi, tfn 010-56 36 899

Rekryterande chef / strategichef Göran Strömberg
010-563 02 49
Mattias Bergström, t.f gruppchef, tfn 010-563 51

Sektionschef Susan Sahlin
0105641640
Anneli Backström, tfn 010-56 39 320

Sektionschef Fordonsservice Anders Axén
010 5653630
Gruppchef Rasmus Lundahl
010-56 35 119
Gruppchef Bodil Nordmark
010-563 51 70
Magnus Hagström
010-56 71 567
Ekonom Liselotte Hjulin
010-562 80 09

Sammanfattning

Besöksadress

Polhemsgatan 30 10226 Stockholm
None

Postadress

Box 12256
Stockholm, 10226

Liknande jobb


Utredare till kommunledningskontoret i Nässjö

Utredare till kommunledningskontoret i Nässjö

26 november 2024

Handläggare

Handläggare

26 november 2024

Expert till externfinansieringsenheten i Sundbyberg eller Norrköping

Expert till externfinansieringsenheten i Sundbyberg eller Norrköping

26 november 2024