OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till ett gott liv i barnvänliga Sävsjö.
En liten kommun med stora möjligheter - mitt i Småland.
Rik på upplevelser, kultur och natur.
Expansivt näringsliv och härliga boendemöjligheter.
Låt dina drömmar få plats - välj Sävsjö!
Vill du bli vår nya kollega? Vi söker en handläggare till ekonomiskt bistånd i vår enhet Myndighet vuxen.
Myndighet vuxen består av 16 socialsekreterare, 2 stycken 1:e socialsekreterare inom enheten och enhetschef. Områden i vuxen är ekonomiskt bistånd, våld i nära relationer, missbruk, biståndshandläggning inom LSS, SoL (äldreomsorgen och socialpsykiatri).
Nu söker vi dig som vill göra skillnad. Som socialsekreterare på enheten ekonomiskt bistånd har du ett av kommunens viktigaste uppdrag att förändra livet till det bättre för den som idag har det svårt.
Vi arbetar för en god arbetsmiljö och att alla socialsekreterare har en rimlig arbetsbelastning, där du som socialsekreterare kan utföra arbetet på ett rättssäkert och kvalitativt bra sätt och samtidigt har tid för reflektion och kollegialt stöd. Hos oss får du en nära arbetsledning med en enhetschef eller 1:e socialsekreterare som fungerar som bollplank för dig i ditt arbete. Vi tillämpar flextid och du har möjlighet att ansöka om semesterväxling samt erbjuder friskvårdsbidrag. Vi erbjuder extern handledning och bra kompetensutveckling. Vi erbjuder dig en arbetsplats med en positiv jobbkultur.
ARBETSUPPGIFTER
Arbetet innebär bland annat att du utreder och bedömer nyansökningar, och handlägger löpande ärende. Som socialsekreterare på enheten för ekonomiskt bistånd arbetar du med att stödja och motivera individer för att kunna komma ut i egen försörjning så snabbt som det är möjligt. En viktig del i arbetet handlar om att samarbeta både internt och externt. Du utreder, bedömer och beslutar rätten till ekonomiskt bistånd enligt socialtjänstlagen utifrån ansökan som sker månadsvis.
Vi arbetar med ständiga förbättringar för att bli en organisation som anpassar sig efter klienternas behov. Enheten består i dag av 7 stycken handläggare. Enhetens arbete leds av en enhetschef och 1:e socialsekreterare. Dessa funktioner stödjer socialsekreterarna i det dagliga arbetet och i enhetens förändrings- och utvecklingsarbete. Det innebär bland annat att vi utvecklar och förändrar vårt arbetssätt för att frigöra tid för aktivt klientarbete. Huvuduppdraget är att bidra till att så många som möjligt kan nå egenförsörjning för att kunna leva självständiga liv.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en socionomexamen eller annan likvärdig utbildning innefattande minst 15 hp i socialrätt gärna med erfarenhet av utredningsarbete inom en budgetstyrd verksamhet. Meriterande om du har erfarenhet av arbetet med ekonomiskt bistånd eller från liknande arbete.
Vi ser det som en fördel om du har erfarenhet av att ha samarbetat med andra aktörer såsom Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och regionen. Om du har erfarenhet av verksamhetssystemet Pulsen Combine och MI (motiverande intervju) är det en fördel. Vi ser att du är en person med positiv grundsyn i allmänhet och till människors egen förmåga och resurser i synnerhet.
Som person är du engagerad och lägger ner tid och energi på jobbet. Du är lösningsfokuserad och har en god förmåga att leda processer, strukturera upp ditt eget arbete och prioritera samt komma fram till beslut och förmedla dem. Det är viktigt att du kan arbeta självständigt, samarbeta med andra och har god förmåga att uttrycka dig i både tal och på ett rättssäkert sätt föra dokumentation.
Du tänker på socialtjänsten i ett helhetsperspektiv och stimuleras av att vara med att utveckla och förbättra samt bidrar med ett gott arbetsklimat.
B-körkort är ett krav.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Provanställning kan komma att tillämpas.
Arbetsgivaren kommer att tillämpa fortlöpande rekrytering för denna tjänst.
Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
För att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan ber vi dig att skicka din ansökan via vårt rekryteringsverktyg "Offentliga Jobb". Ansök direkt via länken i annonsen.
Kontaktpersoner på detta företaget
Områdeschef HSH Agneta Hjalmarsson
0382-155 59
Vårdförbundet Monika Karlsson
0382-155 23
Vårdförbundet Majvor Skoog
0382-155 23
Vård- och omsorgschef Lena Andersson
0382-154 72
Administrativ chef Lillemor Hultqvist
0382-154 51
Vision Gerald Lichtenthäler
0382-154 77
Områdeschef HSL Agneta Hjalmarsson
0382-155 59
FSA Malin Palmqvist
076-803 50 23
SSR Ann-Charlotte Ottosson
0382-154 62
Områdeschef Hemtjänst Norr: Caroline Yderman
0382-154 90