OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill Du göra skillnad för medborgarna i Örebro kommun? Vill Du arbeta som handläggare och bidra till en god service till örebroarna, ha ett stimulerande, utmanande och utvecklande jobb? Då ska Du söka jobbet som handläggare av bostadsanpassningsbidrag!
Om tjänsten
Du kommer ingå i ett team med andra handläggare för bostadsanpassningsbidrag och samverka med andra professioner och verksamheter.
Bostadsanpassningsbidraget är till för att personer i alla åldrar med funktionsvariationer ska ha möjlighet till ett självständigt liv i sin ordinarie bostad. I tjänsten som handläggare har du egna ärenden där du utreder, bedömer och beslutar om bidrag för enskilda personer utifrån lagen om bostadsanpassningsbidrag.
I arbetet ingår att bedöma sökta åtgärder, värdera intyg och göra hembesök i den enskildes hemmiljö. Du dokumenterar fortlöpande under ärendeprocessen och fattar beslut. Du bedömer kostnader för byggarbeten och hanterar offerter. I uppdraget ingår även att upprätta beställningar av entreprenadarbeten på enskilds uppdrag samt att hantera fakturor. Dessa arbetsuppgifter innebär därför att du som handläggare behöver kunna göra vissa tekniska bedömningar likväl som bedömningar av medicinska intyg.
Inom Socialförvaltningen (Område Vård och Omsorg) sker ett ständigt pågående kvalitetsarbete som du förväntas medverka i tillsammans med övriga handläggare, gruppledare och enhetschef, därför ser vi positivt på att du har ett stort engagemang och intresse för utvecklings- och kvalitetsarbete. Du kommer även att samarbeta med andra professioner inom och utom förvaltningen såsom fastighetsägare, bygglovshandläggare, arbetsterapeuter, biståndshandläggare, administratörer, med flera. Som stöd i ditt arbete finns kollegor, gruppledare, enhetschef, jurist, med flera.
Exempel på arbetsuppgifter:
• handlägga ärenden utifrån gällande lagstiftning
• göra hembesök i den enskildes hemmiljö
• ansvara för att registrera ansökningar och övrig posthantering
• utreda och fatta beslut om bostadsanpassningsbidrag
• dokumentera fortlöpande i våra verksamhetssystem
• utveckla och utvärdera arbetssätt och rutiner
Om arbetsplatsen
Enheten för bostadsanpassningsbidrag svarar för myndighetsutövning utifrån lagen om bostadsanpassningsbidrag för sökanden i hela Örebro kommun. Enheten ingår i Socialförvaltningen, område vård och omsorg. Arbetsgruppen består av fem handläggare varav en gruppledare samt en enhetschef.
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.
Kvalifikationer
För att lyckas i rollen som handläggare ser vi att du är trygg, flexibel och noggrann. Du kommer att ha nära kontakt med de sökande och deras närstående vilket kräver att du har en god kommunikativ förmåga i både tal och skrift. Vidare ser vi det som viktigt att du är duktig på att skapa goda relationer, tycker om att samarbeta med andra och att du är serviceinriktad. Du har eget ansvar för handläggningsprocessen, men stöd finns. Du ser helheten och besitter en god förmåga i att planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Krav:
• examen från högskola/universitet på minst 180 hp som arbetsgivaren finner relevant, exempelvis är du utbildad arbetsterapeut, fysioterapeut/sjukgymnast
• B-körkort
• god datorvana
Meriterande:
• erfarenhet av att arbeta som handläggare av bostadsanpassningsbidrag
• utbildning eller erfarenhet inom byggnadsteknik
• kunskap och erfarenhet av att arbeta i dokumentationssystem, till exempel BAB-online och/eller Raindance
• erfarenhet av arbete med myndighetsutövning
• Tillitsbaserad kommunikation (MI)
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: 2 januari 2024 eller enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1
Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 31 augusti.
Välkommen med din ansökan!
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67