OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20200975 Arbetsuppgifter
Enheten för överförmyndarärenden söker nu en handläggare med särskilt ansvar för rekrytering av nya ställföreträdare till ansökningsteamet. Ansökningsteamet granskar och handlägger ärenden om godmanskap och förvaltarskap. Vi utreder även brister i uppdraget som god man/förvaltare samt handlägger byte av ställföreträdare. Arbetet innebär såväl myndighetsutövning som administration.
Som handläggare med särskilt ansvar för rekrytering kommer dina arbetsuppgifter bland annat innebära att du:
• Hanterar lämplighetsprövning av nya ställföreträdare
• Hanterar intresseanmälningar
• Håller utbildningar och ansvarar för planeringen inför dessa
• Har ett övergripande ansvar för godkända ställföreträdare
• Hanterar mentorskap
• I olika forum informerar om verksamheten
• Deltar i olika sammanhang som kan vara bra för rekrytering av nya ställföreträdare
• Tar fram informationsmaterial och underlag för rekrytering
• Ansvarar för fortbildning
Utöver ovan arbetsuppgifter kan du komma att handlägga ansökningar och utreda behov av ställföreträdarskap. Det innebär att du kommer att granska handlingar, handlägga ansökningar/anmälningar om god man och förvaltare samt yttra dig till Tingsrätten.
Arbetet innebär kontakter med enskilda, ställföreträdare, anhöriga, myndigheter samt interna och externa samarbetspartners.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en högskoleexamen med inriktning samhällsvetenskap, juridik alternativt annan utbildning som av arbetsgivaren bedöms relevant för tjänsten. Vi vill även att du har flerårig erfarenhet av arbete inom offentlig sektor, god datorvana samt mycket god förmåga att uttrycka dig både muntligt och skriftligt i svenska språket.
Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av:
• Arbete med rekrytering
• Ärendehandläggning och myndighetsutövning
• Arbete inom överförmyndaren
Som person ser vi att du som söker är självgående, ansvarstagande och har en god förmåga att arbeta strukturerat. Du är resultat- och lösningsorienterad, har förmågan att se helheten och strävar efter att utveckla arbetssätt och verksamheten du är en del av. Arbetet kräver även att du är relationsskapande och har en god samarbetsförmåga. Du värdesätter samververkan och är van vid att arbeta informativt, kommunikativt och nätverkande.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och vi förutsätter att du delar vår värdegrund som är Respekt, Engagemang och Kreativitet.
Vi erbjuder dig en varierande tjänst där du får vara del av ett spännande uppdrag som gör skillnad för våra Malmöbor.
Välkommen med din ansökan!
Om arbetsplatsen
I Malmö stad arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö. Vi har Sveriges viktigaste jobb. Hos Malmö stad finns framtidens arbetsplats. Här gör vi skillnad. Vi skapar en ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar stad. Vill du vara med och påverka?
Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad.
Enheten för överförmyndarärenden ansvarar för tillsynen över förmyndares, gode mäns och förvaltares verksamhet. Enheten fattar också beslut om tillstånd till dessa ställföreträdares olika åtgärder, utser ställföreträdare och beslutar om arvode till ställföreträdare. Enheten utreder också behov av ställföreträdarskap och yttrar sig till tingsrätten i dessa ärenden. Enheten ansvarar även för att rekrytera personer till uppdrag som ställföreträdare och att se till att ställföreträdarna får tillräcklig utbildning för att klara sina uppdrag. Hela enhetens verksamhet sker med stöd av delegation från överförmyndarnämnden.
Information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: Snarast enligt överenskommelse
Övrigt
Urval inför intervjuer kommer att ske i slutet av vecka 20. Intervjuer för tjänsten är sedan planerat till eftermiddag måndag 18/5, förmiddag tisdag 19/5 samt förmiddag torsdag 28/5.
Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Det innebär att vi inte behandlar din jobbansökan konfidentiellt. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.
Malmö Stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov.
För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Har du några frågor gällande tjänsten kontakta nämnda kontaktpersoner.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98