OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu nya medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter.
HR-avdelningens främsta uppgift är att medverka till att Kriminalvården har goda förutsättningar att vidareutveckla sin förmåga att nå sina mål genom att vara en attraktiv arbetsgivare, arbetsplats, utbildningsanordnare och samarbetspart, som gör skillnad i samhället.
Våra HR-medarbetare arbetar med mål och resultat i fokus och med människor och verksamhet i centrum. HR-avdelningen består av fem enheter och 295 anställda fördelat på enheterna för rekrytering, utbildning, planering och arbetsgivarutveckling, ledar- och medarbetarskap samt verksamhetsnära HR.
Enheten för verksamhetsnära HR har i uppgift att identifiera, utveckla, implementera och följa upp arbetsgivarstödet till chefer inom Kriminalvården. Enheten ger verksamhetsnära HR-stöd, råd och vägledning så att cheferna stärks i arbetsgivarrollen och att deras förmåga att leda verksamhet och medarbetare ökar.
Vi söker nu två enhetshandläggare som tillsammans med enhetschefen och dennes ledningsgrupp vill vara med och utveckla stödet till ledningen för det verksamhetsnära HR-stödet i en myndighet i förändring.
ARBETSUPPGIFTER
Rollen som handläggare på enheten för verksamhetsnära HR utgör ett viktigt stöd för enhetens beslutsfattande. Uppdraget omfattar att ansvara för processen kring föredragningar och beredningar och att registrera, expediera och arkivera nya och pågående ärenden och beslut, att ansvara för övergripande förvaltning och samordning av uppdrag och planeringsprocessen samt att administrera en enhetsgemensam ärendeberedning.
Den administrativa handläggaren koordinerar myndighetens partsgemensamma arbete. Inom ramen för det nationella partsarbetet inom myndigheten agerar enheten för verksamhetsnära HR partskoordinerande och håller samman mötesarenor med arbetsuppgifter såsom planering, kallelser, agendor, protokollföring och administrativt stöd.
I rollen ingår även att bevaka enhetens myndighetsbrevlåda samt vid semesterperioder bistå/ersätta HR-avdelningens övriga administratörer med uppgifter som bevakning av HRs myndighetsbrevlåda, administration av ledningens kalender samt protokollföring. Rollen omfattar också att svara på frågor och remisser till andra interna och externa parter samt att bistå i återrapporteringar till departementet.
Resor i tjänsten kan förekomma, då företrädelsevis till Stockholm.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra. Du har en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. I arbetet tar du ansvar för dina arbetsuppgifter och driver dina processer vidare. Du är noggrann och väl medveten om mål och kvalitetsstandard. Arbetsbelastningen kan vara ojämn, vilket ställer krav på stresstålighet och prioriteringsförmåga.
För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Vi söker dig som har:
• Akademisk utbildning företrädelsevis inom HR området eller annan relevant utbildning som Kriminalvården bedömer relevant
• Erfarenhet av att handlägga ärenden, genomföra utredningar och bereda beslut i offentlig/statlig verksamhet/politiskt styrd organisation
• Erfarenhet av att driva och underhålla processer med flera interna och externa aktörer
• Erfarenhet av att jobba i flera digitala system samtidigt
• Mycket god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska
• Mycket god kunskap i Officepaketet i synnerhet Word, Excel och Power Point
Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av att arbeta med administrativa uppgifter på en myndighet
• Erfarenhet av arbete innefattande bl. a. förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess m.m
• Erfarenhet av arbete inom Kriminalvården eller i annan rättsvårdande myndighet där beredningsansvar ingått
• Erfarenhet av att ta fram underlag/presentationer i olika sammanhang
• Erfarenhet av samverkan med fackliga organisationer och skyddsorganisation
• Kunskap om beslutprocesser i statsförvaltningen
• Kunskap om MBL och förhandlingsprocesser
• Kunskap i Heroma, Proceedo
ÖVRIGT
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du behöver vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.
Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald.
För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi tar inte emot ansökningar i pappersform eller per e-post.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.
Kontaktpersoner på detta företaget
Sektionschef, Utbildningsutvecklingssektionen Mikael Hurtig
011-496 36 18
Sektionschef. Tillgänglig v.29 Sofia Lindgren
077-22 80 800
Stf. enhetschef. Tillgänglig v. 30-31 Berit Sundvall
077-22 80 800
Stf. sektionschef. Tillgänglig v.32-33. Lena Månsson
077-22 80 800
Utbildningschef Martin Klaar
0734-442139
Förhandlingschef Susanne Svärd Elfström
011-496 32 23
Sektionschef Svante Karlsson
076-8030944
Enhetschef Ninni Valentin
077-22 80 800