OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Länsstyrelsen är Sveriges mest mångsidiga myndighet med viktiga uppgifter inom beredskap, förvaltning och tillsyn. Vi har bred kunskap inom frågor som rör miljö, natur, samhällsutveckling, landsbygd, krisberedskap och många andra samhällsnyttiga områden.
Vi ser till att riksdagens och regeringens beslut genomförs och samordnar länets intressen för en hållbar utveckling i länet. Vi har en viktig uppgift att väga samman perspektiv och tillföra kunskap för att fatta de bästa besluten för Gävleborgs människor, djur och natur.
På Länsstyrelsen Gävleborg arbetar cirka 250 personer, där de flesta är placerade i Gävle. Vi strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Länsstyrelsen är en HBTQI-certifierad arbetsplats. Handlingskraft, professionalitet och förståelse är ledorden i vår värdegrund.
I övrigt erbjuder vi en trivsam arbetsplats och har förmåner som friskvårdstimme, flextid med breda ramar, klämdagsledigt och möjlighet att arbeta delvis på distans.På Avdelningen för natur är vi cirka 50 personer under högsäsong och vi är indelade i fyra enheter. På enheten för vilt, där denna tjänst är placerad, är vi cirka 12 medarbetare bestående av handläggare och naturbevakare. Vi är placerade i Gävle, Gysinge och i Ljusdal.
Tjänsten är placerad i Gävle.
Vi söker en handläggare som i huvudsak kommer att arbeta med artskyddsfrågor samt andra förekommande frågor på enheten.
Arbetsuppgifter
I rollen som handläggare på Enheten för vilt ingår du i en arbetsgrupp som arbetar med länets regionala artskyddsfrågor samt viltförvaltning. Du kommer främst att arbeta med artskyddsrelaterade frågor som innefattar tillsyn, internremisser, artskyddsdispenser, handel med hotade arter och övriga frågor inom artskydd, djurparker och vilthägn. Frågor inom viltförvaltning i länet kommer bli aktuella då arbetsgruppen är liten. I arbetet ingår främst ärendehantering men även att delta i informationsmöten, föredra ärenden i länets viltförvaltningsdelegation samt viss hantering av media. Ärendehantering på länsstyrelsen är en administrativ uppgift och sker utifrån rådande lagstiftning.
Vi strävar efter en flexibel organisation med syfte att kunna hantera nya uppdrag eller inriktningar från nationell nivå. Dina arbetsuppgifter kan därför komma att ändras utifrån nya behov. Kvälls- och helgarbete kan förekomma.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• minst 3 års högskoleutbildning med inriktning mot biologi eller motsvarande kompetens.
• goda kunskaper inom miljölagstiftning, jaktlagstiftning och artskyddsförordningen.
• Kunskaper inom GIS.
• erfarenhet av arbete vid länsstyrelse eller annan myndighet.
• vana att arbeta i nätverk och med människor där konflikthantering kan uppstå.
• god förmåga att kommunicera muntligt och skriftligt på svenska och engelska.
• B-körkort.
• erfarenhet av att hantera diariesystem.
Meriterande:
• tidigare erfarenhet av arbete rörande viltförvaltning.
• erfarenhet av prövning och tillsyn inom miljöbalken och artskyddsförordningen.
• kunskaper inom agenda 2030 och övergripande miljöfrågor.
• artkunskap.
• annat arbete inom naturområdet inom en myndighet
Den personliga kompetensen är avgörande för hur du lyckas med uppdraget och vi lägger därför stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Uppdraget utförs med en hög grad av självständighet men det är även viktigt att kunna jobba väl i grupp. Tjänsten ställer även höga krav på att leverera resultat och att utföra arbete med god kvalitet. Det är därför av stor vikt att du är initiativtagande och har förmåga att sätta igång aktiviteter samt är resultatinriktad och kvalitetsmedveten utan att tappa känslan för de regelverk och lagar som styr vårt arbete.
Anställningsvillkor
Anställningsform: Vikariat, ca 1 år
Omfattning: Heltid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Diarienummer: 3489-2023
Senaste ansökningsdag: 2023-05-14
Ansökan
För att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar samt för att säkerställa kvaliteten i vår urvalsprocess görs ansökan via rekryteringssystem Reachmee. Ansök genom att klicka på knappen Ansök längst ner på sidan. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot en fastställd kompetensprofil samt mot andra sökande.
Information
Läs mer om Länsstyrelsen Gävleborg på vår hemsida www.lansstyrelsen.se/gavleborg
Inför rekryteringsarbetet har Länsstyrelsen tagit ställning till rekryteringskanaler och gjort vårt medieval. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare och rekryteringssajter.
Kontaktpersoner på detta företaget
Carl-Johan Lindström, Enhetschef
010-225 12 40
Berit Löfgren, Enhetschef
010-225 14 36
Ann-Charlotte Nyman, SACO-S
010-225 14 85
Gustav Hartzell, OFR-ST
010-225 12 24
Veronica Sjöberg, Funktionsansvarig
010-225 13 92
Åsa Eklund-Öberg, OFR-ST
010-225 12 97
Se ovan.,
Jennie Dalethsson, Handläggare
0291-47 10 40
Sara Lindqvist, Handläggare
010-225 14 65
Nelli Kopola, Enhetschef
010-225 13 79