OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta vid en liten och nystartad myndighet där ditt arbete syns och gör skillnad? Vi erbjuder ett omväxlande och ansvarsfullt arbete i en utvecklande arbetsmiljö.
Etikprövningsmyndigheten startades 1 januari 2019. Vi är idag 25 medarbetare och har därutöver cirka 450 ledamöter som deltar i vår verksamhet. Vår uppgift är att pröva ansökningar enligt lagen (2003:460) om etikprövning av forskning som avser människor. Lagen har till syfte att skydda den enskilda människan och respekten för människovärdet vid forskning. Myndigheten har sitt säte i Uppsala och ytterligare kontor i Umeå, Stockholm, Linköping, Göteborg och Lund. De regionala kontoren är små arbetsplatser med två till tre medarbetare medan ansvarig chef befinner sig i Uppsala.
Vårt arbetssätt är präglat av arbete i team och vi håller daglig kontakt med varandra över landet med hjälp av digitala verktyg som chatt, videosamtal, telefon och e-post. Våra ärenden handlägger vi helt digitalt i vårt nya ansökningssystem Ethix.
Med anledning av nya regelverk för kliniska läkemedelsprövningar och prövningar av medicintekniska produkter utökar vi nu vår verksamhet och vi söker därför handläggare till kontoren i Uppsala, Stockholm och Linköping.
Arbetsuppgifter: Tillsammans med dina kollegor ansvarar du för myndighetens administrativa arbete och arbetsuppgifterna består främst i att handlägga ansökningar om etikprövning. Ansökningarna berör främst medicinsk forskning men även övrig forskning, såsom exempelvis samhällsvetenskap och humaniora. Det nya regelverket innebär att vi framöver kommer hantera fler ansökningar gällande läkemedelsprövning och utveckling av medicintekniska produkter. Vi ser därför gärna att du har ett intresse för denna typ av prövningar.
Beslut i våra ärenden fattas av någon av myndighetens avdelningar, en avdelning består av 16 ledamöter. Varje avdelning genomför ett beslutssammanträde per månad och handlägger däremellan löpande enklare ärenden. Som handläggare har du ansvar för en avdelning vilket innebär att du är ledamöternas kontakt vid myndigheten, du sköter handläggningen av avdelningens ärenden och du administrerar avdelningens sammanträden.
Ärendehandläggningen består i att upprätta dagordning, fördela ärenden till föredragande med vetenskaplig kompetens och kalla berörda till beslutssammanträde. Som handläggare är du inte föredragande men du för protokoll och utformar förslag till beslutsformuleringar utifrån avdelningens bedömning och direktiv. Mellan beslutssammanträdena förser du utsedda ledamöter med de underlag som krävs för att de ska kunna fatta beslut i enklare ärenden.
Som handläggare ger du också löpande råd och stöd till sökanden om ansökningsförfarandet samt de lagar och regler som styr etikprövningen. Stödet sker huvudsakligen via telefon och e-post. Vanligt förekommande arbetsuppgifter är även att handlägga frågor om utlämnande och sekretessprövning av allmänna handlingar.
I tjänsten ingår även andra administrativa uppgifter som förekommer på myndigheten. Tjänsteresor förekommer.
Kvalifikationskrav:
Relevant naturvetenskaplig högskoleutbildning eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Erfarenhet av ärendekoordinering och handläggning av ärenden.
Erfarenhet av elektronisk ärendehantering.
Mycket god kommunikativ förmåga och förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift såväl på svenska som på engelska.
Mycket god administrativ skicklighet med ett noggrant arbetssätt.
Meriterande:
Erfarenhet av arbete med kliniska läkemedelsprövningar, prövningar av medicintekniska produkter eller etikprövningsansökningar.
Erfarenhet av möteshantering med beslutsfattande organ, inkl. arbetsuppgifter såsom kallelse, protokollföring och beslutsutformning.
Erfarenhet av diarieföring och sekretessprövning av allmänna handlingar.
Erfarenhet av statlig verksamhet.
Personliga egenskaper:
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet såsom att:
Du är ansvarstagande, noggrann och strukturerad.
Du är van vid att arbeta självständigt och lösningsorienterat samt har en god förmåga att prioritera bland arbetsuppgifterna och att ansvara för att dessa slutförs.
Du har lätt för att skapa goda relationer, är van vid att samverka och har god förmåga att kommunicera på ett lyhört och smidigt sätt.
Du trivs med administrativt arbete och du tycker om att ge bra service och stöd.
Då vi är en liten myndighet tar alla anställda ett gemensamt tar ansvar för helheten och arbetar i olika team. Teamen kan bestå av både kollegor på orten men också med kollegor på andra orter genom digital samverkan.
Etikprövningsmyndigheten värdesätter de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande av alla kön och med olika födelsebakgrund, funktionalitet och livserfarenhet.
Välkommen med din ansökan senast den 16 mars 2022.
Placering: Uppsala, Stockholm eller Linköping. Ange i ansökan vilken ort du är intresserad av.
Ansökan via e-post: personligt brev och CV skickas till registrator@etikprovning.se. I e-postens rubrik/ämnesrad anger du ditt namn (för- & efternamn) samt dnr 2022-00936-03