Handläggare till Färdtjänsttillstånd

Arbetsbeskrivning

Om tjänsten
Inom trafikförvaltningen pågår ett kontinuerligt arbete för att göra Stockholmregionens kollektivtrafik än mer tillgänglig, d.v.s. att personer oavsett ålder, funktionshinder eller som av andra orsaker har särskilda behov vid resor inom Stockholmsregionen ska kunna nyttja den. Idag reser ca 70000 resenärer, som på grund av olika former av funktionsnedsättningar inte har möjlighet att resa med den allmänna kollektivtrafi ken, med Färdtjänsten och varje dag görs nästan 10000 färdtjänstresor.

Vi söker nu en handläggare under ett vikariat fram till 1 augusti 2014.

Som handläggare kommer du utifrån ansökningshandlingar bedöma rätt till Färdtjänst enligt Lagen om Färdtjänst, landstingets riktlinjer och Trafi knämndens beslut. Idag arbetar 26 personer vid gruppen Färdtjänsttillstånd bestående av en gruppchef, fyra administratörer och 21 handläggare som tillsammans handlägger cirka 30000 ärenden per år. Rätt till färdtjänst bedöms enligt färdtjänstlagen, landstingets riktlinjer och trafi knämndes beslut.

Bland dina arbetsuppgifter ingår:

- Utifrån inkomna underlag bedöma den sökandes rätt till resetilldelningar och ändringar i befintliga färdtjänsttillstånd. Samtliga beslut ska registreras i vårt interna IT-system, motiveras och förmedlas skriftligen till den sökande.

- Skriver yttranden till allmän förvaltningsdomstol.

- Telefonpassning vid bemanning av telefon.

- I vissa fall inhämta kompletterande beslutsunderlag och specialistintyg.

- Informera allmänhet och intressenter om riktlinjer för erhållande av färdtjänst.

- Delta i arbetet med metod och kvalitetsförbättring.

Som handläggare arbetar du aktivt med kompetensutvecklingsarbete genom interna samråd och genom att ta del av medicinsk information om nya behandlingsmetoder.

Din utbildning och erfarenhet
Vi söker dig som har en högskoleutbildning med för tjänsten relevant inriktning, gärna sociologi, arbetsterapi, juridik. Du har erfarenhet av utrednings- och/eller handläggningsarbete sedan tidigare och trivs i en administrativ roll. Du har god datorvana och erfarenhet av att arbeta i administrativa system. Då vi dokumenterar all ärendehantering ställer tjänsten krav till att du behärskar svenska i tal och skrift. Erfarenhet och/eller intresse för vård och tillgänglighetsfrågor ser vi som meriterande.

Som person är du social och självgående. Du trivs med att vara en del av en arbetsgrupp samtidigt som du har lätt för att organisera ditt arbete och sätta dig in i rutiner och arbetsprocesser. Du är stresstålig och har förmåga att prioritera bland dina arbetsuppgifter med fokus på att upprätthålla arbetsfl ödet i gruppen. Vidare är du noggrann och tycker om att administrera och strukturera ditt eget arbete.

Det här är en tjänst för dig som vill vara med och bidra till en kollektivtrafik för alla!

Information och ansökan
Om du har frågor kring tjänsten är du välkommen att kontakta HR-specialist Susanna Björk tfn: 08-686 36 45.

Fackliga kontaktpersoner för SACO är Richard Björk, tfn: 08-686 3779 och för Vision (SKTF) Mona Tallberg, tfn: 08-686 1665.

Vänligen skicka din ansökan så snart som möjligt!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: AB Storstockholms Lokaltrafik Stockholm
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Dag , Heltid , Tidsbegränsad anställning
  • Publicerat: 2 oktober 2013

Besöksadress

Lindhagensgatan 100
None

Postadress

Lindhagensgatan 100
Stockholm, 10573

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024