OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du ett intresse för fastigheter och vill sätta ett värde på Sverige tillsammans med kunniga kollegor? Som handläggare på Fastighetsenheten har du ett omväxlande och lärorikt arbete som innebär utredning och många kontakter.
Om jobbet
Du arbetar med handläggning och utredning för att skapa rättvisande taxeringsvärden. Det innebär bland annat att du analyserar och bedömer olika typer av underlag. Du begär in kompletteringar via telefon, mejl och brev i kontakt med olika fastighetsägare. Med stöd av lagar och regler gör du en bedömning av underlaget och fattar beslut. Vissa ärenden är enkla och snabba medan andra tar mer tid. I arbetet ingår också att söka och ge information och service till medborgarna samt se förbättring och utveckling som en del av dina arbetsuppgifter.
Du planerar din egen arbetsdag och arbetar i team nära dina kollegor i syftet att ständigt lära i arbetet. Vi ser god service till medborgarna som en självklar och viktig del i arbetet, och vi är övertygade om att vi når dit genom att ha en verksamhet som med ditt bidrag ständigt utvecklas utifrån den föränderliga in- och omvärld vi lever i.
Inom fastighetstaxering är det viktigt att kunna se kundens situation och hantera en helhet vad gäller det enskilda ärendet såväl som att se sambandet med fastighetsmarknaden i olika delar av landet.
Fastighetsenheten har 160 medarbetare på fyra orter i landet, Uddevalla, Söderhamn, Enköping, Kristianstad. Din placering är i Uddevalla.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
• arbeta effektivt och handlingskraftigt
• vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål
• ha analytisk förmåga och kunna se samband när du fattar objektiva beslut
• vara hjälpsam och bemöta andra med vänlighet och respekt
• tala och skriva enkelt och tydligt
• vara utvecklingsorienterad
• kunna fatta beslut
Du ska även ha:
• högskoleutbildning 120p/ 180hp inom för fastighetstaxeringen relevanta områden eller annan utbildning/kunskaper förvärvade genom flera års kvalificerat arbete som arbetsgivaren bedömer likvärdigt.
Det är önskvärt att du har erfarenhet av arbete inom fastighetsmarknaden. Det är också önskvärt att du har värderingsteknisk erfarenhet/utbildning.
Bra att veta
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor. Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och inriktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb
Välkommen med din ansökan!
Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.