Handläggare till FMIS

Arbetsbeskrivning

Vi söker en handläggare till FMIS Riksantikvarieämbetet söker en medarbetare som vill arbeta med förvaltning och utveckling av fornminnesinformationssystemet (FMIS).Vi söker dig som vill utveckla e-tjänster, användarstöd och informationsinnehåll.Du tycker om att ha kontakt med olika användargrupper.I FMIS finns information om fornlämningar och andra kulturhistoriska lämningar som förhistoriska gravar, medeltida bytomter men också gruvor, avrättningsplatser och fartygsvrak.FMIS förvaltas och utvecklas av Riksantikvarieämbetet men vi har täta kontakter med bl.a. Statens Maritima Museer, Sjöfartsverket, länsstyrelserna och de regionala museerna. FMIS förvaltningsgrupp, som idag består av sju personer, är en del av enheten för informationsförsörjning.Enheten arbetar med förvaltning och utveckling av Fornminnesinformationssystemet och Bebyggelseregistret (BBR).Vi är arkeologer, byggnadsantikvarier och kulturgeografer.Vi tycker att information om kulturarvet är en naturlig del av samhällsplaneringen och arbetar aktivt för att informationen ska användas.Vi använder IT-stöd för att utveckla verksamheten.FMIS förvaltningsgrupp arbetar bl.a. med: - förvaltning av informationssystemet, t.ex. vidareutveckling av databasens begreppsapparat och teknisk beställning till IT - kontakt med olika användargrupper för att ge support och stöd till systemets användare - vidareutveckling av FMIS sök- och registreringsverktyg - marknadsföring och olika informationsinsatser - handläggning och registrering i FMIS av information hämtad ur inkommande arkeologiska ärenden - kvalitetssäkring av information Kvalifikationer Du har en akademisk examen med arkeologi som huvudämne samt GIS/IT-kunskaper förvärvade genom utbildning eller dokumenterad erfarenhet.Du är intresserad av att använda IT-stöd som ett sätt att utveckla verksamheten och ser användarnas inflytande som en självklar ingrediens.Kunskap om databaser, e-tjänster och de möjligheter digitala data ger kulturmiljövården är en grundförutsättning för arbetet liksom kunskap om de lagar och förordningar som reglerar kulturmiljövårdens arbete.Du har erfarenhet av arkeologiskt fältarbete och av registrering i databaser.Erfarenheter från arbete med vidareanvändning och utveckling av information och av sociala media är meriterande, liksom erfarenhet av handläggning och registrering av fornminnesinformation. Du är pedagogisk, utåtriktad och noggrann.Du är serviceinriktad och kommunikativ och tycker om att arbeta tillsammans i grupp mot ett gemensamt mål.Vi förutsätter att du är van att kommunicera i tal och skrift. Upplysningar Anställningen är en tillsvidareanställning som inleds med en provanställning.Startdatum efter överenskommelse.Placeringen är i Visby.Ansökan ska ha kommit in senast den 9 september 2010.Märk ansökan med ref nr 114-2219-2010.Upplysningar om anställningen och anställningsvillkor lämnas av t.f.

Kontaktpersoner på detta företaget

Per Dahl, enhetschef
08/5191 8000
Therése Linder, personalhandläggare
08-5191 8000
Catrin Rigefalk, ST-Kultur
08-5191 8000
Malin Blomkvist, enhetschef
08/5191 8000
Karin Sterner, systemansvarig
08/5191 8000
Matilda Karlsson, SACO
08/5191 8000
Robert LANG, ST
08-5191 8000
Jesper Andersson
08-5181 8000
Anders Karlsson
08-5191 8000
Madeleine Juniwik
08-5191 8000

Sammanfattning

Besöksadress

Storgatan 41 11484 STOCKHOLM
None

Postadress

Box 5405
STOCKHOLM, 11484

Liknande jobb


26 oktober 2023

Antikvarie med ansvar för animalosteologi

12 oktober 2023

2 oktober 2023

Chef till avdelningen för Kulturmiljö

Chef till avdelningen för Kulturmiljö

7 september 2023