Handläggare till Fordonsinformation

Handläggare till Fordonsinformation

Arbetsbeskrivning

Vi får samhället att fungera för människor på väg, på räls, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Vi är en arbetsplats där våra olika kompetenser samarbetar för att utveckla vår verksamhet. 

Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Hos oss får du ett spännande och roligt jobb, eftersom vi är engagerade och har arbetsuppgifter som varierar! Det finns alltid möjlighet att utvecklas och du är aldrig ensam för vi vill ta tillvara vår gemensamma kunskap på bästa sätt. Vi tycker också att det är viktigt att du hittar en balans mellan jobb och fritid. Vi lovar att du kommer att bidra med samhällsnytta för både företag och medborgare i Sverige.

Ditt framtida arbete

I din roll som handläggare arbetar du i ett positivt och utvecklande team där vi samarbetar och motiverar varandra. Genom inkommande samtal, e-post och brev har du kontakt med allmänheten, företag, organisationer samt myndigheter. Du ger information, råd och anvisningar gällande nyregistreringar, registrerar teknisk data i vägtrafikregistret, genomför rättelser, svarar på importfrågor, jobbar med Bonus matchningar m.m.

En handläggares främsta arbetsredskap är dator och telefon. För att få variation i arbetet är arbetstiden fördelat till cirka 40 procent telefonhandläggning och cirka 60 procent ärendehandläggning.

Arbetstiden är schemalagd enligt våra öppettider: 08.00-16.30.

Vi ger dig en gedigen introduktion och grundutbildning för att du ska känna dig trygg i rollen och för att du på bästa sätt ska kunna hjälpa våra kunder. 

Sektionen som du kommer att arbeta på består idag av ett 20-tal medarbetare. 

Dina framtida arbetsuppgifter


• ha kontakt med allmänheten via telefon, e-post och brev
• handlägga nyregistreringar och registrera teknisk data
• genomföra tekniska rättelser i vägtrafikregistret
• vara schemalagd enligt våra öppettider: 08.00-16.30. 

Om du ska trivas hos oss…… 

… behöver du kunna lyfta blicken, se helheten och tänkta långsiktigt. Eftersom du är vårt ansikte utåt ska du kunna representera vår verksamhet på ett bra sätt. Vi vill att du tar ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för våra olikheter.

Du måste ha


• minst gymnasiekompetens
• aktuell erfarenhet av myndighetsutövning
• aktuell erfarenhet av arbete i minst 3 sammanhängande månader i kundtjänst inom en myndighet
• goda kunskaper i svenska språket och kunna uttrycka dig väl i tal och skrift
• goda kunskaper i engelska
• mycket god ordförståelse, eftersom lagtext styr ditt dagliga arbete i dina telefonsamtal. 

Det är meriterande om du också har


• Intresse av eller har jobbat med drönarfrågor
• erfarenhet av administrativt arbete och är van vid att söka information i olika typer av informationsdatabaser 
• erfarenhet av att handlägga fordonsfrågor inom vägtrafikregistrets verksamhetsområde. 

Vi vill att du


• tycker om att hjälpa och ge service till kunder via telefon
• har förståelse för det ansvar det innebär att arbeta med myndighetsutövning
• är bra på att skriva och förklara, läsa lagtexter och lämna information till andra på ett lätt förståeligt sätt
• är noggrann
• flexibel och effektiv
• sätter kunderna i centrum, då du kommer att vara Transportstyrelsens ansikte utåt 

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information

Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro. Vi vill att du börjar så snart som möjligt eller enligt överenskommelse.

Du är välkommen att kontakta

Sektionschef Aida Alagic, telefon 010-49 57819 Aida.Alagic@transportstyrelsen.se

Saco, Astrid Edlund och ST, Anna Malmborg nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss. 

 Vi är nyfikna på vem du är, vad du kan och vad du vill. Därför behöver vi din ansökan senast den 8 november 2020 märkt med referensnummer TSG 2020-9255. Du ansöker via vår webbplats och vi vill att du bifogar ditt CV och ett personligt brev. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem. Vi kan komma att använda urvalstest i vår urvalsprocess.

Välkommen att bli vår nya kollega!


Kort om Transportstyrelsen

Antal anställda:
Ca 1 870.

Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 13 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.

Huvudkontoret ligger i Norrköping.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Transportstyrelsen
  • 4 platser
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 23 oktober 2020
  • Ansök senast: 8 november 2020

Besöksadress

701 88 Örebro
None

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024