OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Vingåkersbygden har vi nära till varandra, naturen och ett brett utbud av kultur- och fritidsaktiviteter året om. Här finns rika kulturmiljöer, goda kommunikationer från närliggande städer och landets största outlet för märkeskläder. Vingåkers kommun utvecklar bygden och den offentliga servicen för framtiden.
Individ och familjeomsorgen i Vingåker är en framåtsträvande arbetsplats.
Vi uppmuntrar våra medarbetare till nytänkande, förbättringsarbete och utveckling. Vi strävar efter att vara en dynamisk arbetsplats och månar om vår arbetsmiljö.
Idag består Individ och familjeomsorgen av IFO-chef, en reception samt team inom:
• Ekonomiskt bistånd
• Vuxen/missbruk
• Utredning barn och familj,
• Familjehemsutredning- öppenvård stöd och behandling samt,
• Äldre- och funktionshinderomsorg,
Arbetet på IFO är både utmanande, stimulerande och varierande. Vi en god teamkänsla, med stöttande kollegor, nära till arbetsledning och extern handledning. Medarbetarna ges möjlighet att påverka sin arbetssituation genom pågående projekt av arbetstidsanpassning till 35h arbetsvecka, vilket ger tillfälle till återhämtning.
ARBETSUPPGIFTER
Vingåkers kommun är inne i en expansiv och spännande fas. Vi arbetar ständigt med utveckling i våra verksamheter och just nu pågår arbete med bl a utveckling av E-tjänster, digitalisering och projekt riktade mot arbetsmarknadsinsatser.
Arbetet som handläggare inom försörjningsstöd innebär myndighetsutövning via handläggning av ansökningar om försörjningsstöd/ekonomiskt bistånd enligt SoL.
Vår stora utmaning och målsättning är att minska antal personer som är beroende av försörjningsstöd, varför en stor och viktig del av arbetet är att säkra den egna individens möjlighet till egen försörjning genom arbete.
Samverkan och samarbete såväl internt som externt, med andra myndigheter så som arbetsförmedlingen, arbetsmarknadsenheten Viadidakt, försäkringskassan och Region Sörmlands olika sjukvårdsenheter, är en viktig del av arbetet.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med socionomutbildning eller utbildning vi finner likvärdig. Du ska ha tidigare erfarenhet ifrån arbetsområdet, myndighetsutövning och god kännedom om aktuell och förekommande lagstiftning.
Som person har du lätt för att samarbeta och är aktivt ansvarstagande i ditt arbete. Det är viktigt att du har ett professionellt bemötande och förhållningssätt och att du är en person med intresse för att utveckla det sociala arbetet och ser möjligheterna istället för hinder.
God datorvana och erfarenhet från dokumentation, för ett rättssäkert arbete är ett krav. Språkkunskaper utöver svenska och engelska är en extra merit.
Vi eftersträvar en jämn könsfördelning. Stor vikt kommer att läggas på personlig lämplighet. B-körkort är ett krav.
Urval och intervjuer kan komma påbörjas löpande under ansökningstiden.
ÖVRIGT
Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771-693 693.
Tillsättningen av tjänsten kommer grunda sig på de uppgifter du lämnar och därför är det av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan. Vingåkers kommun ser mångfald som en styrka. Vi välkomnar därför sökande med olika bakgrund
Vingåkers kommun gör aktiva val avseende annonseringsplatser, eventuellt stöd och urvalsmetoder inför varje rekrytering. När vi publicerat en annons kommer vi således inte att köpa tjänster eller annonser för en pågående rekrytering varför vi undanber sådana kontakter.
Kontaktpersoner på detta företaget
IFO chef Jenny Harknäs
0151-191 82
IFO chef Jenny Harknäs
0151-191 40
gruppledare Camilla Ahlmark
0151-19161
Biståndshandläggare Therese Berglind
0151-191 57
Socialsekreterare Åke Klemetz
0151-191 61