OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu handläggare till gränspolissektionen i region Syd. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Gränspolissektionen vid regionala operativa enheten i region Syd ansvarar för gränskontrollverksamheten i hela polisregionen. Gränspolissektion Syd har verksamhet i Kalmar, Växjö, Helsingborg, Landskrona, Karlshamn, Ronneby, Malmö och på Sturup/Malmö Airport. Sektionens uppdrag innefattar yttre och inre gränskontroll, verkställigheter samt utredning och spaning. Uppdraget innefattar även internationellt samarbete kopplat till gränspolisfrågor och efterlysningar.
Inom gränspolissektionen finns idag fyra verkställighetsgrupper samt en jourenhet för verkställigheter. Gruppernas uppdrag består bland annat av att verkställa personer med avvisnings- eller utvisningsbeslut som inte har rätt att vistas i Sverige.
Vi söker nu handläggare till verkställighetsgrupp 4, placeringsort Växjö.
ARBETSUPPGIFTER
Uppdraget innebär att handlägga polisens verkställigheter av avvisnings- och utvisningsbeslut enligt utlänningslagstiftningen.
Huvudsaklig handläggning innefattar att:
• Arbeta fram underlag för att kunna verkställa beslut fattade av polisen, migrationsverket och allmänna domstolar.
• Samverka med förvarsenheter, Interpol, ambassadsamordningen, kriminalvården och offentliga biträden m.fl.
• Delta som föredragande i myndighetens förvarsförhandlingar.
• I vissa fall utföra transporter av den/de som ska verkställas eller tas i förvar, om du är polis.
• Ansvara för administrationen av egna ärenden.
Arbetet innebär även att du kan komma att medverka vid förhandlingsresor till utlandet.
KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• Polisexamen och/eller akademisk examen eller annan utbildning/arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant i förhållande till arbetsuppgifterna.
• Minst ett års erfarenhet av att ha arbetat med ärendehandläggning inom offentlig förvaltning.
• God förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska i såväl tal som skrift.
• God kunskap i Microsoft Outlook och övriga Officeprogramvaror.
• Körkort för manuell växel med behörighet lägst klass B, då resor i tjänsten kan bli aktuellt.
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
• Erfarenhet av att, genom arbete, ha tillämpat utlänningslagstiftningen i rättslig verksamhet.
• Erfarenhet av att ha arbetat med ärendehandläggning som innefattar myndighetsutövning.
• Ytterligare språkkunskaper som är relevanta för gränspolissektionens uppdrag.
Arbetsuppgifterna ställer krav på god administrativ förmåga och sinne för att utveckla processer och arbetsmetoder i syfte att effektivisera arbetet med verkställigheter. Du behöver kunna prioritera och samordna arbetet utifrån en helhetssyn, även under tidvis stressande förhållanden. Du är noggrann och lösningsfokuserad. Då rollen innebär många kontaktytor ser vi även att du behöver ha god samarbetsförmåga och en god kommunikativ förmåga.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Anställning: Tillsvidareanställning som handläggare eller lägst polisassistent.
Placeringsort: Växjö
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse.
Funktion: Handläggare gräns, region Syd, operativa enheten, gränspolissektionen, verkställighetsgrupp 4.
Har du skyddad identitet, registrera dig inte i rekryteringssystemet utan kontakta HR-konsult Caroline Ek, tfn 070-286 58 77.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
HR Sara Bülow
010-5615788
Ansvarig chef Monica Nebelius
010-5615763
Johan Mangbo
114 14
HR (Information om rekryteringsprocessen) Sara Bülow
010-5615788
HR Konsult (Information om rekryteringsprocessen) Lars Olsson
010-561 35 23
Regionchef (Information om uppdraget) Annika Stenberg
Vill du veta mera om anställningen är du välkomm
Upplysningar om rekryteringsprocessen lämnas av
Sektionschef Pär Lidehäll
010-56 151 42
HR-partner Åsa Ackered
010-56 151 51