Handläggare till Interreg Aurora

Handläggare till Interreg Aurora

Arbetsbeskrivning

Är du intresserad av regional utveckling, trivs med att samverkan och vill spela en viktig roll i arbetet med att främja samarbeten och utveckling tillsammans med våra kollegor i norra Norge och Finland? Då kan detta vara ditt nya jobb! 

Som medarbetare hos oss är du en del av ett större sammanhang där du får möjlighet att bidra till en hållbar samhällsutveckling både i Norrbotten, nationellt och internationellt.

Du kommer att tillhöra enheten Internationalisering och tillväxt. Vi ansvarar tillsammans för:  

- Förvaltande myndighet för Interreg Aurora-programmet 2021-2027
- Förvaltande myndighet för Interreg Nord 2014-2020.
- Ekonomisk granskning av projektredovisningar
- Europeiska unionens kontor för Norrbotten 2021-2025.
- Vi har även ett team av energi- och klimatsamordnare och ansvarar för den nationella klimat- och energistrategin.

Interreg Aurora 2021-2027 kombinerar de geografiska områdena för de två Interreg 2014-2020-programmen Interreg Nord och Interreg Botnia-Atlantica. Vårt stora geografiska programområde kommer att erbjuda möjligheter till spännande samarbeten inom många områden. Detta område har en lång tradition av gränsöverskridande samarbete och Interreg Aurora-programmet är unikt som EU-program eftersom programområdet omfattar den traditionella samiska regionen – Sápmi. Detta gör programmet till en viktig resurs för att värna och utveckla samisk kultur, försörjning, näringar och framför allt de samiska språken

Om jobbet
Vi söker nu en ny kollega som vill arbeta som handläggare i det gemensamma sekretariatet för Interreg Auroraprogrammet. Du kommer att vara en viktig kugge i arbetet med att främja samarbeten och utveckling tillsammans med våra kollegor i norra Norge och norra Finland. 

I ditt arbete kommer du att stödja den förvaltande myndigheten med implementeringen av programmet. Konkret innebär det att du bereder projektansökningar, följer upp pågående projekt och sköter rapportering. Vidare deltar du vid informations- och utbildningstillfällen och agerar rådgivare till projektägarna.

Resor inom programområdet kommer att vara en del i ditt arbete.  

Arbetet är i ständig utveckling och utifrån vårt uppdrag kan arbetsuppgifterna komma att förändras över tid. Du behöver därför kunna hantera förändringar. Det ger dig samtidigt möjligheter att utvecklas och både bredda och fördjupa din kompetens hos oss.

Om dig
Vi söker dig som:

- har en akademisk utbildning inom ex. samhällsvetenskap, ekonomi, nationalekonomi eller annan för tjänsten relevant utbildning och/ eller erfarenhet som vi bedömer som likvärdig
- har erfarenhet av arbete med regional utveckling och/eller inom EU:s strukturfondsprogram
- har erfarenhet av att presentera/utbilda externt inför större och mindre grupper
- har mycket goda kunskaper i engelska (tal och skrift)
- har god datavana samt bra kunskaper inom Office
- har körkort för personbil

Eftersom arbetet dagligen innebär mycket kontakter både internt och externt är det viktigt att du uttrycker dig väl på svenska i tal och skrift.

Som person är du lyhörd och har lätt att arbeta i team samt kan arbeta och driva frågor självständigt. Du är utvecklingsinriktad, noggrann, analytisk och intresserad av att tillsammans utveckla våra arbetssätt inom sekretariatet.

Vi ser det som meriterande om du har: 

- erfarenhet av att arbeta med Agenda 2030
- erfarenhet av att vara rådgivare/bollplank till projektägare
- språkkunskaper i fler än ett av programområdets språk

För oss är personliga egenskaper viktiga och vi ser det som en självklarhet att du bidrar positivt till vår arbetsmiljö och arbetsglädje samt agerar utifrån den statliga värdegrunden.

Bra att veta 

Vi använder oss av sex månaders provanställning.

Kallas du till intervju kan du komma att få göra ett arbetsprov.

Eftersom vissa arbeten hos oss ställer krav på säkerhetsprövning kan du innan en anställning komma att få göra en säkerhetsprövning. Den innehåller ett säkerhetsprövningssamtal och registerkontroll. För vissa arbeten krävs svenskt medborgarskap.  

Övrigt
Vi arbetar aktivt för en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka. Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att vår arbetsplats ska vara tillgänglig för alla.

Vi verkar för att ha medarbetare med kunskaper inom Sveriges minoritetsspråk och sätter därför värde på dina kunskaper i samiska, meänkieli, finska, romani chib och jiddisch.

I rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonseringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.

Om Länsstyrelsen och vårt erbjudande till dig
Länsstyrelsen arbetar för att Norrbotten ska utvecklas. Det gör vi på uppdrag av regeringen och vårt ansvarsområde är brett. Våra uppdrag spänner över hela samhället och hos oss finns allt ifrån biologer och ingenjörer till ekonomer och samhällsvetare.



Vårt jobb är både utmanande och inspirerande. Vi är engagerade kollegor som hjälper och kompletterar varandra. Vi är inkluderande och generösa med vår kunskap och tillsammans gör vi skillnad genom att bidra till en hållbar utveckling.



Som medarbetare på Länsstyrelsen kan vi bland annat erbjuda dig goda utvecklingsmöjligheter, individanpassade anställningsvillkor och hälsofrämjande aktiviteter. Vi har flexibla arbetstider, extra semesterdagar, lediga klämdagar och möjlighet till distansarbete.

Sammanfattning

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024