OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kommuners och regioners verksamheter är välfärdens kärna. Det är verksamheter som berör miljontals människor, varje dag. Tillsammans med kommuner och regioner utvecklar SKR välfärden. De kommande åren står vi inför utmaningar som kräver mod, kreativitet, kompetens och förändringsvilja. Det handlar om att värna vårt demokratiska samhälle, klara välfärdens finansiering och möta kompetensutmaningen.
Vi tar med det som är bra idag när vi skapar morgondagens välfärd. Vi möter förändring med utveckling.
Nu söker vi dig som vill vara med och bidra.
ARBETSUPPGIFTER
Kontaktcenter ingår som en sektion inom avdelningen för kommunikation och är en första ingång i kontakten med SKR. Funktionen syftar till att ge medlemmarna (förtroendevalda och tjänstepersoner i kommuner och regioner) likvärdig och bra service samt bidra till att effektivisera verksamheten internt.
Som handläggare på kontaktcenter har du varierande arbetsuppgifter och du erbjuder service via olika kontaktytor såsom telefoni, e-post och ärenden genom kontaktformulär på skr.se. Du arbetar även med att kontinuerligt utveckla rutiner och arbetssätt, både internt på kontaktcenter samt i kontakten med sakkunniga på de olika avdelningarna på SKR. Ditt bidrag och engagemang i detta arbete är mycket viktigt.
Alla medarbetare på kontaktcenter har ett gemensamt serviceuppdrag till dem som kontaktar organisationen. Det innebär att i första linjen ge service, besvara frågor samt koppla vidare samtal. Kontaktcenter hanterar ärenden inom SKR:s samtliga sakområden; exempelvis frågor inom arbetsgivarpolitik, demokrati, hälso- och sjukvård, skola, integration, samhällsplanering, ekonomi och juridik. Det är främst SKR:s medlemmar som kontaktar oss men det kommer även frågor från Regeringskansliet, myndigheter, organisationer, företag och privatpersoner. I arbetet ingår även att stödja medlemmarna och ge service när de använder system, webbplattformar och tjänster som SKR tillhandahåller. Du kommer med stöd av en kunskapsdatabas hjälpa och vägleda dem som kontaktar SKR. Många ärenden hanterar du självständigt, andra löser du tillsammans med kollegor på kontaktcenter eller skickar vidare till sakkunnig handläggare på andra avdelningar.
KVALIFIKATIONER
Du har akademisk utbildning inom relevant område. Du har arbetserfarenhet från kommun, region eller myndighet. Det är meriterande om du tidigare arbetat inom ett kontaktcenter eller liknande serviceverksamhet.
För att lyckas i rollen är det viktigt att du är serviceinriktad och har lätt för att skapa goda relationer med andra. Du är lösningsorienterad och har en god förmåga att ge stöd och service genom att leverera lösningar och svar. Du har mycket god erfarenhet av digitala arbetssätt och känner dig bekväm med att använda flera olika digitala verktyg i ditt arbete. Du har även förmåga att söka upp och ta till dig ny information snabbt och uttrycker dig väl i tal och skrift.
Som person är du är lugn, positiv, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande, både i telefon och i skrift.
Du har ett genuint intresse för samhällsfrågor och du värdesätter jämställt bemötande och service och vill verka för en inkluderande arbetsmiljö.
Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) är en medlems- och arbetsgivarorganisation för Sveriges kommuner och regioner. Genom kunskap, råd och service till våra medlemmar stärker vi dem i deras uppdrag att utveckla välfärden för alla medborgare. Vi är en mötesplats för kommuner och regioner och tillsammans utvecklar vi demokrati och välfärd utifrån medborgarnas behov i hela landet. SKR:s vision tar sikte på att det framgångsrika Sverige skapas lokalt. Vi påverkar regering, riksdag och EU genom att ge förslag på hur vi bäst utvecklar demokrati och välfärd.
SKR har ca 500 medarbetare och kontoret är placerat vid Slussen i Stockholm. Som medarbetare på SKR har du flexibilitet att arbeta delvis på kontoret och delvis från annan plats, med utgångspunkt i verksamhetens behov.