OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
ARBETSUPPGIFTER
Som handläggare vid sektionen för arbetsdrift, ASV och service har du ett utmanade och utvecklande uppdrag framför dig. Arbetsuppgifterna är varierande och inriktade på att utveckla verksamhetsinnehållet i anstalter och häkten i linje med myndighetens långsiktiga prioriteringar.
Som handläggare arbetar du i ett team med uppgift att utveckla och kvalitetssäkra centrala processer inom sektionens ansvarsområde. Tillsammans med kollegor stationerade på huvudkontoret respektive regionkontoren verkar du aktivt med att utveckla processer för stöd och styrning utifrån strategiska inriktningar. Uppgifterna är av varierande karaktär där utveckling och kravställning av centrala stöd- och styrsystem varvas med frågor av mer operativ eller förvaltande karaktär och där support till linjens chefer och medarbetare är vanligt förekommande.
Sektionen för arbetsdrift, ASV och service har i uppdrag att ge intagna meningsfull sysselsättning under anstaltstiden och främja deras anpassning i samhället efter frigivningen. Sektionen skall även vara drivande av utvecklingen inom arbetsdrift, Annan strukturerad verksamhet, köks- och kost relaterade frågor och service
Sektionen skall vidare löpande identifiera obalanser och förbättringsmöjligheter i anstalters och häktens förmåga att långsiktigt klara av sitt uppdrag samt analysera behov av utveckling eller avveckling av metoder och arbetssätt inom sitt ansvarsområde.
Sektionen skall även initiera och driva utvecklingsprojekt inom sektionens ansvarsområde.
I rollen som kravställare och produktansvarig för kost och könsrelaterade frågor har du en viktig roll för Kriminalvårdens köksverksamhet. Du kommer att Bistå med sakkunskap, underlag och information på central, regional och lokal nivå -men även inhämta synpunkter och önskemål direkt från verksamheten och förmedla dem till våra leverantörer i samverkan med inköpsenheten.
Du kommer även att arbeta med att stödja verksamheten genom att bidra med din kunskap i utvecklingen av köks- och självhushållsverksamhet samt utveckling och implementering av processer och stödsystem och revidering av styrande dokument relaterade till kost- och köksverksamhet.
KVALIFIKATIONER
För att trivas i rollen som handläggare inom kriminalvårdens köksverksamhet behöver du vara bra på att arbeta tillsammans med andra, samtidigt som du självständigt tar ansvar för din arbetsuppgift och driver dina processer vidare. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger sig för att leverera lösningar. Vidare tänker du strategiskt och har ett brett perspektiv på frågor och ser på sakers långsiktiga betydelse, helheten och anpassar sina handlingar till detta.
För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Vi söker dig som har:
• Lägst kockutbildning eller motsvarande/likvärdig på lägst gymnasienivå.
• Arbetat i offentliga produktionskök med ledande funktion och ansvar för måltidsplanering och beställning etc.
• Förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift på svenska.
• Mycket god kännedom om produkter och råvaror inom området.
• Kravställning och upphandling av livsmedel och materiel för storköksbruk inom offentlig förvaltning.
Det är meriterande om du har/är:
• Kökschef eller motsvarande.
• Kostvetare/kostekonom eller motsvarande.
• Kunskap kring kravställning och upphandling av livsmedel och materiel för storköksbruk inom offentlig förvaltning.
• Tidigare erfarenhet som Måltidschef/kostchef/kostekonom eller likvärdig befattning.
• Kunskap om och erfarenhet från systemet Hantera Livs.
• Kunskap om och erfarenhet från arbete med kostdatasystem.