Handläggare till krisberedskap

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen - En samlande kraft!
Länsstyrelsen är en statlig myndighet som arbetar direkt under regeringen. Vi är en viktig länk från regering, riksdag och centrala myndigheter till medborgare och kommuner. Vi som jobbar på Länsstyrelsen har många olika arbetsuppgifter - vi ger råd och information, kontrollerar verksamheter och ser till att lagar och riktlinjer följs, men ger också tillstånd och bidrag och prövar överklaganden av kommunala beslut. Vi arbetar aktivt för länets utveckling och samordnar olika samhällssektorer.
I vårt arbete värnar vi om rättssäkerhet, öppenhet, likabehandling och god service. Arbetsplatsen ligger centralt i Örebro och vi är idag drygt 190 anställda.



 

Arbetsbeskrivning

Vi söker en engagerad och utåtriktad handläggare till funktionen krisberedskap, placerad vid enheten Kommunikation och Krisberedskap.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att arbeta med frågor kring samhällets krisberedskap med fokus på utbildnings- och övningsfrågor. Detta innebär bland annat att du ska:


• Genomföra utredningar, kartläggningar och analyser av krisberedskapen i Örebro län
• Samordna och leda kunskaps-, utbildnings-, övnings- och utvärderingstillfällen
• Medverka och leda projekt inom verksamhetsområdet
• Arbeta i vår krishanteringsorganisation med inriktning och samordning under en händelse

Dina arbetsuppgifter utför du i nära samverkan med övriga medarbetare på myndigheten och med andra aktörer i länets krishanteringssystem.
Hos oss är tempot högt och du får hantera många olika uppdrag och arbetsuppgifter samtidigt. Detta ställer krav på att du är stresstålig, serviceinriktad och flexibel. Du ska ha mycket god förmåga att självständigt leda, driva och följa upp arbetet inom dina ansvarsområden, både internt och med samverkande aktörer inom länet.

 

Kvalifikationer

Dina arbetsuppgifter utför du i nära samverkan med övriga medarbetare på myndigheten och med andra aktörer i länets krishanteringssystem.
Hos oss är tempot högt och du får hantera många olika uppdrag och arbetsuppgifter samtidigt. Detta ställer krav på att du är stresstålig, serviceinriktad och flexibel. Du ska ha mycket god förmåga att självständigt leda, driva och följa upp arbetet inom dina ansvarsområden, både internt och med samverkande aktörer inom länet.

Vi söker dig som har högskoleutbildning inom risk- och krisberedskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Du ska ha kunskap och erfarenhet om samhällets krishanteringssystem, samt om länsstyrelsens samordningsansvar. Du ska även ha god förmåga och färdighet att arbeta i och under en händelse. Du ska ha kunskap om gällande svenska lagstiftning.
Med tanke på arbetsuppgifternas inriktning är det också meriterande om du har kunskap och erfarenhet av planering, genomförande samt utvärdering av utbildningar och övningar inom området samhällsskydd och beredskap.Vi ser gärna att du har god kunskap om arbete med risk- och sårbarhetsanalyser samt kunskap om GIS.

Som person är du strukturerad, flexibel och har god pedagogisk och kommunikativ förmåga. Du har lätt för att samarbeta och skapa goda relationer. Du har en god förmåga att se helhet och sammanhang. Du har även god förmåga att utreda, analysera och att självständigt driva projekt samt slutföra och implementera resultat. Du uttrycker dig väl i tal och skrift. Du hanterar många olika uppdrag och arbetsuppgifter samtidigt.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Körkort för bil krävs. Mycket god kunskap och färdighet i office-programmen krävs.

 

Anställningen

Anställningsform: Tidsbegränsad anställning
Omfattning: Heltid
Tillträde: 2017-01-01 eller enligt överenskommelse
Tidsbegränsad t o m: 2018-12-31

 

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 3 november 2016.

 

Övrigt

Tjänsten är säkerhetsklassad vilket innebär att du kommer att säkerhetsprövas.


Länsstyrelsen arbetar för att vara en myndighet fri från diskriminering och vill ta tillvara de kvalitéer som mångfald tillför verksamheten.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringsstöd i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

Lena Berglund, Avdelningschef
019-19 30 97
Nanny Andersson Sahlin, SACO
019-19 30 29
Åsa Ödman, ST
019-19 38 05
Magnus  Ekelund, Enhetschef
010-224 83 80
Åsa Ödman, ST
010-224 84 41
Nanny Andersson Sahlin, SACO
010-224 84 62
Katarina Nyberg, Enhetschef
010-224 83 09
Julia Arnér, Arkivarie
010-224 83 01
Jenny Gånge, SACO
010-224 83 04
Christine Malm, ST
010-224 82 48

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Länsstyrelsen i Örebro län
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Månadslön
  • visstidsanställning Heltid
  • Publicerat: 14 oktober 2016

Besöksadress

Stortorget 22
None

Postadress

None
None

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024