Handläggare till Kundcenter för privatpersoner

Arbetsbeskrivning

Socialförsäkringen är en viktig del av det svenska trygghetssystemet och gäller för alla som bor eller arbetar i Sverige. Försäkringskassan satsar för framtiden.Vi bygger nu upp nya försäkringscenter på flera orter i landet för vi ska kunna handlägga ärenden snabbt, korrekt och likformigt.Vi ökar vår service genom att ha lokalkontor i landets alla kommuner och förstärker och utökar öppettiderna i våra kundcenter.Vi utvecklar även tjänster över Internet.Kort sagt, vi ska bli en modern myndighet med hög service. Arbetsuppgifter och ansvar .Ta emot kundärenden via telefon och e-post .Ge kundspecifik information om socialförsäkringen, Försäkringskassans hemsida och självbetjäningstjänsterna .Aktivt sälja in självbetjäning/stödja kunderna vid självbetjäning[ .[Ge stöd vid anmälan av t.ex. föräldrapenning och sjukfall[ .[Utföra kompletteringar och justeringar i ärenden .Utfärda intyg[ .[Informera och vägleda kunden rätt inom och utanför Försäkringskassan[ .[Kontrollera, komplettera och rimlighetsbedöma uppgifter[ .[Besluta i vissa[ ärenden och verkställa besluten[ .[Bedöma rätten till ersättning och göra prognoser .Dokumentera och registrera relevant information kopplat till kundens ett ärende[ .[Bidra till ökad kunskap hos kunden om och påverka attityder/positiv inställning till socialförsäkringen .Som handläggare på vårt Kundcenter har du kontakt med FK,s kunder per telefon och e-post i snitt 75% av din arbetstid Kvalifikationer För tjänsten krävs slutbetyg från gymnasium eller motsvarande Kvalificerad yrkesutbildning med inriktning försäkringshandläggning är meriterande.Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete inom telefonkundtjänst med liknande arbetsuppgifter t.ex. telefonförsäljning, arbete med information och vägledning till kunder.[ Det är också meriterande om du kan tala flera språk.För tjänsten krävs också erfarenhet av administration.Som handläggare i telefonkundtjänsten är det viktigt att du är kvalitetsmedveten.Du är flexibel och stabil som person och har förmågan att självständigt driva dina ärenden.Din kommunikativa förmåga är mycket god i såväl tal som skrift.Du är intresserad av samhälls- och arbetsmarknadsfrågor och har goda datakunskaper.Du har erfarenhet av kundkontakter, har förmågan att sätta kunden i fokus och har en mycket hög känsla för service.I den här rekryteringen lägger vi stor vikt vid din personliga lämplighet.Övrigt Arbetstiden är schemalagt skiftarbete, huvudsakligen på dagtid och på vardagar.Visst kvälls- och helgarbete förekommer.Tjänsterna är tidsbegränsade med tillträde fr.o.m.den 1 januari 2009 tom den 31 december 2009.Arbetet är på heltid och tillträdet är snarast.Försäkringskassan utför viss ekonomisk personkontroll innan beslut om anställning fattas.Ansökan Du behöver inte bifoga betygskopior och liknande till din ansökan, dessa tas med till en eventuell intervju.Skicka ansökan genom att klicka här nedan.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 20 platser
  • Heltid/Deltid
  • Publicerat: 4 november 2008
  • Ansök senast: 16 november 2008

Liknande jobb