Handläggare till ledarhundsverksamheten

Handläggare till ledarhundsverksamheten

Arbetsbeskrivning

Välkommen till Myndigheten för delaktighet (MFD) – den lilla myndigheten med det stora uppdraget. Vårt uppdrag är att främja tillgängligheten i samhället för att öka delaktigheten för personer med funktionsnedsättning. Sedan den 1 april har MFD också ansvaret för ledarhundsverksamheten och vi söker nu en person som tillsammans med oss vill bygga upp denna unika och viktiga verksamhet.

Ledarhund är ett viktigt förflyttnings- och orienteringshjälpmedel för gravt synskadade personer och det finns idag cirka 270 ledarhundar i tjänst runt om i Sverige. I myndighetsutövningen kring ledarhundar ingår att hantera ansökningar från personer som ansöker om ledarhund, vara behjälplig vid upphandling av ledarhundar samt vid behov stödja och följa upp hur ledarhunden och ledarhundsföraren, ekipaget, samarbetar och fungerar ihop under hela deras tid tillsammans.

Verksamheten styrs av en särskild lag men omfattar också frågor relaterade till djurskyddslagstiftningen, förvaltningslagen och sekretesslagen.

Verksamheten är en särskild sektion inom MFD och placerad direkt under generaldirektören.

Arbetsuppgifter

Arbetet innebär att handlägga olika ärenden som rör de personer som ansöker om, eller har, en ledarhund. Du arbetar nära sektionens chef tar fram beslutsunderlag och verkställer fattade beslut om tilldelning, dispositionsrätt och återtagande av dispositionsrätt. Du är en del i ett internt team som samarbetar och har olika ansvarsområden i ledarhundsuppdraget och runt ledarhundsekipaget; sektionens administrativa handläggare, myndighetsveterinär och ledarhundkonsulenterna. Tjänsten omfattar även administrativa uppgifter och dokumentation som att skriva och hantera beslut, diarieföra och liknande. Den inbegriper också kommunikation samt löpande uppföljning och kontakt med ledarhundsförarna. Hembesök tillsammans med hundkonsulent kan också förekomma.   Du kommer att ha kontakt och samverkan med flera externa parter som syncentraler, ledarhundsleverantörer, kommuner och myndigheter.

Eftersom sektionen och verksamheten är ny på myndigheten, kommer du att tillsammans med chef och kollegor introducera, etablera och vidareutveckla rutiner och arbetssätt för uppdraget.

Kvalifikationer


• Akademisk examen från socionomprogram, annan beteendevetenskaplig eller motsvarande utbildning som myndigheten bedömer relevant.
• Flerårig erfarenhet av myndighetsutövning riktad till individer, till exempel från socialtjänsten.
• Erfarenhet av och förmåga att möta människor i olika livssituationer.
• Erfarenhet av att arbeta med strukturerad dokumentation som ärendehantering och journalföring.
• Erfarenhet av samverkan med andra externa aktörer.
• Mycket god språklig förmåga både muntligt och skriftligt på svenska.
• God språklig förmåga både muntligt och skriftligt på engelska.

Meriterande


• Erfarenhet av eller kunskap om hur det är att leva med en synnedsättning.

Som person är du självgående och har god förmåga att planera, strukturera och driva ditt arbete på egen hand. Du är kommunikativ, har lätt för att samarbeta, skapa relationer och agera i de nätverk som är aktuella för ditt ansvarsområde. Du tar initiativ när det behövs, är lösningsorienterad och tar hjälp av andra när du behöver. Du är mån om att ditt arbete bidrar till verksamhetens helhet och om att bidra till en bra arbetsmiljö.

Vi erbjuder dig

På MFD erbjuder vi dig en arbetsplats med korta beslutsvägar och där vi lär oss när vi arbetar och tar nya vägar när vi behöver. Vi arbetar med ett tillitsbaserat arbetssätt som grund. 

Vi erbjuder en flexibel arbetsplats med möjlighet till distansarbete och placeringen kommer att våra på vårt helt nyinredda aktivitetsbaserade kontor i Liljeholmen i Stockholm. Delar av sektionen för ledarhundar arbetar på distans.

Anställningen

Anställningen är en tillsvidareanställning med tillträde snarast. Vi tillämpar 6 månaders provanställning. Vi vill ha din ansökan med CV och personligt brev senast den 2 juli 2024. Du söker genom att klicka på länken nedan.

Övrigt

I denna rekrytering samarbetar MFD med rekryteringsföretaget Adecco. Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta dem, se kontaktuppgifter nedan.

Kontaktpersoner på detta företaget

Personalchef Christina Westblom
08 600 84 39
Avdelningschef Nina Lindqvist
08 600 84 26
Avdelningschef Pär Rådling
08-600 84 46
Personalchef Christina Westblom
08-600 84 39
Personalhandläggare Karin Fröblom
08-600 84 58
Avdelningschef Kalle Elofsson
08-600 84 40
Personalhandläggare Helene Sundewall
08-600 84 26
Sektionschef kommunikation Hanna Jämtin
08-600 84 77

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Myndigheten för delaktighet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 juni 2024
  • Ansök senast: 2 juli 2024

Besöksadress

Sturegatan 3
Sundbyberg

Postadress

Box 1210
Sundbyberg, 17224

Liknande jobb


20 november 2024

Servicetekniker

20 november 2024

Koordinator till Almega i Göteborg

Koordinator till Almega i Göteborg

18 november 2024