OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld. Vi stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till ett land där människor är beredda: Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter.
Vill du åstadkomma något stort tillsammans med andra? Då kanske du är vår nästa kollega!
Som handläggare för allmänhetens svarstjänst kommer du tillsammans med ytterligare en nyanställd medarbetare, att arbeta med att från grunden bygga upp en ny svarstjänst för allmänheten.
Den nya svarstjänstens uppdrag kommer att vara att besvara frågor om MSB:s verksamhet via telefon och mejl. Här finns chansen för dig som tycker om att skapa nya rutiner och som vill vara med och forma en ny verksamhet från början. Du kommer vara en del av teamet på enheten för nationell krisinformation. Hos oss får du möjligheten att göra andra beredda!
Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta i en svarstjänst som ska omhänderta allmänhetens frågor via telefon och mejl rörande MSB:s ansvarsområden. Svarstjänsten ska vara en ingång för medborgarna för frågor om exempelvis skyddsrum, hemberedskap och utomhusvarningssystemet med mera. Svarstjänsten ansvarar för att ta fram och förvalta frågor och svar (FAQ:er) inom myndighetens olika ämnesområden vilket kräver god samverkan med berörda verksamhetsområden inom myndigheten. Vid kriser och andra allvarliga händelser har du även ansvar för att skala upp svarstjänsten att hantera större mängder frågor från allmänheten.
Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har
- relevant eftergymnasial utbildning inom exempelvis juridik, statskunskap eller kommunikation eller har motsvarande kunskap förvärvad på annat sätt
- erfarenhet av att arbeta med kundservice och kundbemötande
- grundläggande kunskaper i Office-paketet
- mycket god förmåga att uttrycka dig enkelt, begripligt och tydligt i tal och skrift
- intresse för samhällsfrågor
Det är meriterande om du har
- erfarenhet från arbete på en svensk myndighet
- erfarenhet från att arbeta inom kundtjänst/svarstjänst och vana att bemöta människor via telefon
- erfarenhet av arbete med sociala medier
- erfarenhet av webbpubliceringsverktyg
- goda kunskaper i engelska och/eller andra språk
Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/
Som person är du lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande av andra. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar eller relevanta svar. Du talar klart, välformulerat och engagerat, lyssnar och är mottaglig för motparten och anpassar dig till situationen.
Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning.
Din placeringsort kommer att vara Karlstad eller Stockholm och resor i anställningen förekommer. Beredskapstjänstgöring kan komma att ingå i anställningen och innebär då arbete utanför normala kontorsarbetstider.
Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.
Om oss
Enheten för nationell kriskommunikation driver webbplatserna Krisinformation.se och Lilla Krisinfo. Redaktionerna finns placerade på MSB:s kontor i Stockholm och har till uppgift att förmedla bekräftad information från myndigheter och andra ansvariga till allmänheten före, under och efter en stor händelse eller kris. Funktionen kan komma att flyttas till annan enhet under avdelningen.
Vi har aktivitetsbaserat kontor där du kan välja arbetsplats efter egna behov.
Du har också möjlighet att kunna arbeta på distans och vi erbjuder dig möjlighet att ta ut friskvårdstimme och du får ett friskvårdsbidrag. För dig som statligt anställd finns också förmånliga semestervillkor.
Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/
Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta tf enhetschef Jonas Eriksson. Fackliga företrädare är Fredrik Höglund (Saco-S), Hannah Wiklander (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.
Välkommen med din ansökan senast den 17 november 2024
Kontaktpersoner på detta företaget
Anna-Karin Silverin
0771-240240
Christina Rhodin
010-240 51 20