OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bidra till en god service till örebroarna, ha ett stimulerande, utmanande och utvecklande jobb? Var med och gör skillnad!
Om tjänsten
Du kommer att ingå i en grupp med handläggare där du självständigt handlägger inkomna ansökningar för området enligt skollagen. I gruppen stöttar ni varandra och får stöd av en gruppledare i det dagliga arbetet. Handläggningen utgår ifrån gällande lagstiftning, rättspraxis, politiskt beslutade riktlinjer och ligger till grund för vårt arbete. Du jobbar på delegation och ansvarar för hela handläggningsprocessen från inkommen ansökan till delgivning av beslut. Förutom handläggning ingår dialog med medborgaren/vårdnadshavaren och övrig administration kopplat till arbetsuppgifterna.
Vi arbetar i olika IT-system och antagning/handläggning sker digitalt. I arbetet ingår även att utvärdera våra processer, att vara delaktig i att utvärdera och förbättra vårt arbetssätt och utifrån det utveckla rutiner och riktlinjer. Vi samverkar inom enheten, med andra tjänstemän och förvaltningar inom kommunen med medborgaren i fokus.
Verksamheten växer och förändras vilket innebär att vi behöver resursförstärka i olika grupper olika tidpunkter över året. Vi söker därmed en person som är flexibel och som kan tänka sig att bidraga och samverka där det behövs bäst utifrån hela enhetens behov.
Den ena tjänsten gäller handläggning inom förskola och fritidshem, vilket innebär att du beslutar om plats för barn och elever inom de delegationerna.
Den andra tjänsten gäller handläggning inom grundskola och skolskjuts, vilket innebär att du beslutar om skolplacering och skolskjuts inom de delegationerna.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• självständigt handlägga ansökningar och fatta beslut enligt delegation
• kommunicera med vårdnadshavare per telefon och mejl
• samverka med interna och externa samarbetspartners
• övrigt tillkommande administrativa arbetsuppgifter inom arbetsområdet.
Kompetenskrav
• examen från högskola/universitet om minst 180 hp som arbetsgivaren finner lämplig för tjänsten, exempelvis är du utbildad beteendevetare eller socionom
• erfarenhet av arbete inom myndighetsutövning
• erfarenhet av arbete i Officepaketet
För att lyckas i rollen som handläggare ser vi att du är trygg, flexibel, strukturerad och noggrann. Du kommer att arbeta mycket med dokumentation och ha flera kontaktytor, vilket kräver att du har en god kommunikativ förmåga i både tal och skrift. Det är också viktigt att du kan jobba både självständigt och i team, samt kommer med nya idéer som du även kan motivera för andra för att se till att de genomförs. Det är även viktigt att du har ett brett perspektiv på frågor och att du ser på sakers långsiktiga betydelse.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Meriterande
• B-körkort, manuell växellåda
• erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: snarast enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1-2
Om arbetsplatsen
Myndighetsverksamheten SOU är en del av Kommunstyrelseförvaltningen. Uppdraget är att följa upp och utveckla kommunen samt erbjuda ett effektivt stöd till alla nämnder och verksamheter. Myndighetsverksamheten har cirka 170 medarbetare som jobbar med myndighetsutövning, debitering, tillsyn och uppföljning. Verksamheten utvecklas ständigt och vi jobbar för att rättssäkra processer som rör myndighetsutövning.
Läs mer om hur det är att arbeta i Örebro kommun orebro.se/jobb.
Intervjuer kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 9 april.
Välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67