OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker handläggare som vill främja bredbandsutbyggnad i Sverige genom att arbeta med ett nytt statligt stödprogram i syfte att uppnå regeringens bredbandsmål. Tycker du om att arbeta med ett viktigt uppdrag i en föränderlig och komplex miljö så kan det vara dig vi söker!
PTS arbetar för att alla ska ha tillgång till bra telefoni, bredband och post. Vi strävar efter att vara en av Sveriges bästa arbetsgivare, och har på senare år tilldelats utmärkelser som kvitto på vårt arbete som du kan läsa mer om på vår webbplats.
Vad ska jag arbeta med?
PTS har i uppdrag att främja bredbandsutbyggnad i alla delar av landet, i enlighet med regeringens bredbandsstrategi. Nu har myndigheten fått ett utökat uppdrag om att fördela statligt stöd till bredbandsutbyggnad i områden där marknaden inte bygger kommersiellt. Under 2021 ska närmare 1,6 miljarder kronor fördelas, följt av ytterligare medel för kommande år. PTS ska vid hanteringen av stödet verka för en god tillgänglighet till snabbt bredband i hela Sverige, särskilt i mer glest befolkade områden. Stödet ska fördelas till olika aktörer i alla delar av landet. Stödprogrammet följer EU:s statsstödsregler och stödmottagarna ska följa de villkor som PTS ställer.
Nu söker vi handläggare till avdelningen.
Vad ska jag arbeta med?
Huvudsakliga arbetsuppgifter är:
• handläggning, exempelvis bedömningar om ansökningar om stöd för utbyggnadsprojekt uppfyller ställda krav
• framtagning av underlag för beslut bl.a. om stöd och utbetalning av stödmedel
• utföra uppföljning och kontroll av stödmottagarna och stödprojekten, bl.a. granskning av att krav i beslut om stöd efterlevs samt genomföra ekonomisk granskning av stödprojekten
• delta i övrigt arbete på avdelningen
Vem söker vi?
Vi söker dig med:
• akademisk examen inom exempelvis statsvetenskap, ekonomi eller juridik, eller liknande utbildning
• erfarenhet av handläggning på myndighet
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
Meriterande är:
• erfarenhet av arbete med statligt stöd, EU-stöd eller motsvarande
• erfarenhet av arbete inom telekomverksamhet
• erfarenhet av att arbeta med olika IT-system såsom ärendehanteringssystem, CRM-system
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du är noggrann och har god förmåga att sätta dig in i komplexa frågor, ofta juridiska eller tekniska. Då ditt arbete utförs självständigt men i nära samarbete med andra handläggare är det viktigt att du har lätt för att samarbeta med andra och är trygg med att göra egna bedömningar. Du är också drivande och lösningsorienterad för att komma framåt i ditt arbete.
Var på PTS ska jag jobba?
Arbetet med uppdraget bedrivs inom en ny avdelning för bredbandsstöd som startade vid årsskiftet. Avdelningen består av tre enheter som har ett nära samarbete med ansvar för olika delar av bredbandsstödprocessen.
Hur är det att jobba på PTS?
Hos oss får du jobba på en modern myndighet med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället. Vi är angelägna om att våra medarbetare mår bra och har förutsättningar att uppnå goda arbetsresultat. Vi har intressanta och utvecklande arbetsuppgifter och tillgång till kompetensutveckling för alla. Friskvård är en del av arbetet och vi värdesätter en god balans mellan arbete och fritid.
Om anställningen
Allmän visstidsanställning med start snarast och t.o.m. 2022-12-31.
Hur ansöker jag?
Välkommen med din ansökan senast den 30 mars 2021. Dnr. 21-2108.
För mer information kontakta avdelningschef Patrik Bystedt på tel. 08-678 57 71 eller HR-specialist Johan Gustavsson på tel. 08-678 58 11.
Fackliga kontaktpersoner nås på saco@pts.se och st@pts.se.
Såhär registrerar PTS dina personuppgifter.