OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Halmstad är en populär turistort såväl som hemstad. Här bor 95 000 invånare som ständigt blir fler i en av landets mest expansiva regioner. Tillsammans med kommunens 7 900 medarbetare har du chansen att vara med och utveckla Halmstad som hemstad, kunskapsstad och upplevelsestad. Vi har fler än 70 yrkesgrupper som gör skillnad. Vill du vara med?
Stadskontoret förbereder och verkställer de kommunövergripande politiska besluten. Vår strävan är att bidra till en effektiv organisation med medborgarnas bästa i fokus. Vi samordnar, utvecklar och stödjer förvaltningar/bolag inom bl.a. områdena ekonomi, personal, upphandling, IT, kommunikation och samhällsutveckling.
ARBETSUPPGIFTER
Inom överförmyndarkansliet arbetar vi med tillsyn över förmyndares, förvaltares och gode mäns (ställföreträdares) verksamhet. Denna tillsyn avser att ge garanti mot rättsförluster för personer som själva inte kan tillvarata sin rätt, förvalta sin egendom eller sörja för person, såsom t ex underåriga, gamla, sjuka och personer med funktionsnedsättning.
Som handläggare är ditt uppdrag att kontrollera att ställföreträdarna följer förmynderskapslagstiftningen när de utför sina uppdrag. Du ansvarar även för att självständigt göra bedömningar om behov av ställföreträdare samt beslutar på delegation bland annat om samtycke till ställföreträdarnas förvaltningsåtgärder.
Arbetet innebär många kontakter med ställföreträdare, allmänhet, tingsrätt och andra myndigheter. Du skriver ansökningar och yttranden till tingsrätten samt handlägger och utreder inkomna ärenden. Dessutom utbildar du ställföreträdare, informerar och svarar på frågor inom överförmyndarens verksamhetsområde.
I tillsynsarbetet krävs en bred förståelse inom flera av civilrättens centrala rättsområden såsom personrätt, avtalsrätt, allmän förmögenhetsrätt, familjerätt, successionsrätt och fastighetsrätt. En del av arbetsuppgifterna består i granskning av ställföreträdarnas ekonomiska redovisning.
KVALIFIKATIONER
Vi söker en person med juridisk eller socionomutbildning på högskolenivå eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Erfarenhet från överförmyndarverksamhet, myndighetsutövning eller arbete inom familje- och successionsrätt ser vi som meriterande.
Som person är du trygg i dig själv och har hög integritet samtidigt som du är positiv, serviceinriktad och ser vikten av ett gott bemötande. Du har god förmåga att både arbeta självständigt och i grupp. Det är viktigt att du är noggrann och strukturerad i ditt arbete och kan uttrycka dig väl i tal och skrift.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Halmstads kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Halmstads kommun tillämpar rökfri arbetstid.
Varmt välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Ann-Mari Mäkikangas, avdelningschef
035-13 72 59
Lotta Pettersson, kommunikationsansvarig
035-13 75 16, 070-362 38 23
Therese Wallgren, SSR
035-13 72 88
Helene Wangler, Vision
035-19 29 07
Ann-Charlotte Lindell, överförmyndarassistent
070–845 52 38
Carolina Winkler, kanslichef
072-523 64 06
Stefan Agmarken Enhetschef
Ann-Mari Mäkikangas, avdelningschef stadskontore
035-13 72 59
Stefan Agmarken Kanslichef
035-137340