Handläggare till Överförmyndarenheten

Handläggare till Överförmyndarenheten

Arbetsbeskrivning

Här får du plats att växa. Inom Lunds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetslivet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö, och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?


På kommunkontoret arbetar cirka 300 medarbetare inom strategiska funktioner. Tillsammans säkerställer vi att kommunen är en effektiv och modern organisation. Just nu befinner vi oss på en spännande utvecklingsresa med målet att fungera som en motor i utvecklingen av hela organisationen. Där vi tar ansvar för helheten, och sätter medborgarnas bästa i fokus.



Om oss

Överförmyndarenheten tillhör kommunkontoret i Lunds kommun, och bistår överförmyndarnämnden.

Överförmyndarnämnden är en tillsynsmyndighet som utövar tillsyn över gode män, förvaltare och förmyndare inom Lunds kommun. Verksamheten syftar till att erbjuda ett samhällsstöd för svaga i samhället och skydda dessa från att lida rättsförluster. Enheten utgörs idag av sju handläggare, två administratörer och en enhetschef som tillsammans arbetar på nämndens uppdrag, och som med stor självständighet och engagemang driver verksamheten. Då några medarbetare går vidare till nya uppdrag söker vi nu två nya handläggare till enheten. 


I vårt uppdrag ingår utredningsuppgifter kring ställföreträdarskap, rekrytering, rådgivning och
utbildning. Som tillsynsmyndighet har vi också ett stort ansvar att arbeta med service, tillgänglighet och samverkan. Arbetet spänner över civilrättens centrala områden som förmögenhetsrätt, familjerätt, successionsrätt och fastighetsrätt. Offentligrättsliga frågor kring förvaltningslag, offentlighets- och sekretesslagen samt kommunallagen har också stor betydelse för arbetet.


Inom enheten har vi fokus på helheten och stödjer varandra för att klara vårt uppdrag. Vi hjälps åt men har samtidigt utrymme för fördjupning inom olika arbetsuppgifter, för att skapa riktning och möjlighet till specialisering.

Vi är stolta över vår verksamhet och alla medarbetare förväntas bidra till att utveckla verksamheten med målet att vara ett föredöme framför andra. Vi är ambitiösa, vill hålla hög kvalitet i arbetet och kompetensutvecklar oss i stor utsträckning på vårt specialområde.

Vi sitter i moderna lokaler på Bangatan 8, mitt emot Centralstationen i Lund.

Arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta på uppdrag av överförmyndarnämnden. Arbetet som överförmyndarhandläggare innebär att utreda behov av ställföreträdarskap, att rekrytera och föreslå ställföreträdare till uppdrag, beslutsfattande i tillsynsärenden, samt granskning av ställföreträdares ekonomiska redovisningar. Du kommer dagligen kommunicera med ställföreträdare, huvudmän och andra externa parter för att driva handläggningen framåt.

I arbetet ingår även att vid behov företräda överförmyndarnämnden vid sammanträde i tingsrätten och upprätta yttranden till domstolen.

Du deltar även i löpande utvecklingsprojekt inom enheten såsom rekryteringsinsatser av ställföreträdare och digitaliseringsarbete. Goda möjligheter till specialisering och ansvarstagande finns. 

Vi söker dig som
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom juridik eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Vi tror att du har några års erfarenhet av handläggande arbete inom tillsynsverksamhet. Tidigare erfarenhet av handläggning inom myndighet, domstol eller överförmyndarverksamhet är särskilt meriterande. 

Vi tror att du har ett intresse för människan i samhället och har ett engagemang för uppdraget.
Vi kommer att lägga stor vikt vid din förmåga att arbeta självständigt och strukturerat. I arbetet kommer du ibland att ställas inför komplicerade frågor, vilket kräver gott omdöme och analysförmåga.

Vi sätter stort värde på att du har lätt för att samarbeta med dina kollegor och har ett lösningsfokuserat synsätt. Eftersom arbetet omfattar mycket kontakter med såväl huvudmän, ställföreträdare, anhöriga och andra myndigheter har du goda kunskaper i svenska, hög social kompetens och en förmåga att anpassa ditt sätt att kommunicera. Självklart har du goda kunskaper i Officepaketet och god datorvana. Om du har erfarenhet av att arbeta med digitaliserad ärendehandläggning är det en fördel. Erfarenhet av verksamhetssystemen Wärna/Wärna Go är särskilt meriterande.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kommunkontoret
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 februari 2022
  • Ansök senast: 27 februari 2022

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024