Handläggare till överförmyndarkontoret

Arbetsbeskrivning

I Flens kommun tror vi på mångfald, delaktighet och samverkan som en möjlighet att göra skillnad och påverka. Tillsammans tar vi ansvar för och utvecklar livskvaliteten i livets alla faser. Vi rustar för utveckling och behöver dig som kan bidra med engagemang, vilja och uthållighet. Klimatet är vänligt och tillitsfullt och ger medarbetare utrymme att växa.
Välkommen till Flens kommun ? Sörmlands hjärta.
Antalet ärenden som handläggs av överförmyndaren har det senaste åren ökat. Flens kommun söker därför en handläggare till överförmyndarkontoret.

Arbetsplats
Tjänsten är placerad på överförmyndarkontoret som organisatoriskt ingår som en del i kommunledningsförvaltningen. För verksamheten ansvarar överförmyndaren och kontoret består idag av en överförmyndarhandläggare och en 0,5 handläggarassistent.

Arbetsuppgifter
Som handläggare vid överförmyndarkontoret handlägger du ärenden främst med stöd av föräldrabalken, förvaltningslagen och lagen om ensamkommande barn.
Arbetsuppgifter:
- Utöva tillsyn över aktuella ställföreträdarskap
- Granskning av redovisningshandlingar samt arvodering.
- Rekrytera, kontrollera, utbilda och informera ställföreträdare.
- Fatta rättssäkra beslut på delegation från överförmyndaren.
- Författa yttranden och utreda frågor inom verksamhetsområdet.
- Hålla dig informerad om förändringar/nyheter inom verksamhetsområdet.
- Förbättra verksamheten genom ett aktivt kvalitetsledningsarbete.
- Informera och samverka med andra intressenter, exempelvis rättsväsendet, Migrationsverket, andra överförmyndarenheter samt politiker, tjänstemän och allmänheten i den egna kommunen.
Vi erbjuder ett viktigt arbete med intressanta, omväxlande och utmanande arbetsuppgifter. Som handläggare på överförmyndarverksamheten kommer du att bli en del av en arbetsgrupp som präglas av ansvarstagande, erfarenhet och höga ambitioner.

Kvalifikationer
Högskoleutbildning inom juridik, ekonomi, samhällsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer vara likvärdig.
Tjänsten kräver förmåga att arbeta självständigt, strukturerat och noggrant. Vi ser helst att du har erfarenhet från offentlig förvaltning och myndighetsutövning. Kunskaper inom familjerätt och privatekonomi/budgetrådgivning är meriterande, liksom tidigare erfarenhet av verksamhetssystemet Wärna.
Du bör ha en god analytisk förmåga och lätt att uttrycka dig i tal och skrift. Förmåga att arbeta strukturerat och noggrant. Tjänsten förutsätter att du tycker om möten med andra människor, är serviceinriktad, har god samarbetsförmåga samt gott omdöme och integritet.

Lön
Flens kommun tillämpar individuell lönesättning.

Övrigt
Flens kommun erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Flens kommun har subventionerad friskvård och är en rökfri arbetsplats.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ekonomichef Jukka Taipale
0157-430120
Vision Jeanette Fältskog-Aho
0157-430000
Akademikeralliansen SSR Mikael Kjelleros Enrell
0157-430000
Akademikerförbundet SSR Mikael Kjelleros Endrell
0157-430000
Vision Rose-Marie Fältskog
0157-430000
Utrednings- och strategichef Ingrid Larsson
0157-430030
IT-chef Mikael Brandfors
0157-43 00 60
Utrednings- och strategichef Ingrid Larsson
0157-43 00 30
Akademikerförbundet SSR Mikael Kjelleros Endrell
0157-43 00 00
Vision Rose-Marie Fältskog
0157-43 00 00

Sammanfattning

Besöksadress

Utrednings-occh stategiavdelningen
Flen

Postadress

Sveavägen 1
Flen, 64281

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024