OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Varbergs kommun är vi cirka 5 000 medarbetare som delar en och samma verksamhetsidé: Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Detta gör vi på väldigt många olika sätt, det finns mer än 135 olika yrken i vår breda verksamhet. Varberg växer och behoven av kommunens tjänster både ökar och förändras, därför behöver vi din kompetens.
Vill du växa med oss?
Överförmyndarnämnden är en av kommunens obligatoriska verksamheter. Överförmyndarnämnden utövar tillsyn över förmyndare, gode män och förvaltare. Genom sin tillsyn ska nämnden motverka rättsförluster för barn och för personer som inte själva kan tillvarata sin rätt, förvalta sin egendom eller sörja för sin person. Utöver tillsyn ansvarar nämnden för att gode män och förvaltare får utbildning samt råd och stöd i sina uppdrag. Nämnden arbetar framför allt utifrån föräldrabalken, lag om god man för ensamkommande barn, förvaltningslag och kommunallag.
Varbergs, Falkenbergs och Marks kommuner samarbetar i en gemensam överförmyndarnämnd. Förvaltningen omfattar tolv medarbetare och är placerad centralt i Varberg. Nämnden har även mottagningskontor i Falkenberg och Kinna.
Vi söker nu två handläggare till överförmyndarnämnden. Tjänsterna är tidsbegränsade till december 2024.
ARBETSUPPGIFTER
Du kommer att arbeta med tillsyn över förmyndare, gode män och förvaltare. Det innebär att du kontrollerar hur dessa fullgör sina uppdrag. Uppdragen kan vara av både ekonomisk och rättslig karaktär. Du gör självständiga bedömningar av behov av god man eller förvaltare, du skriver ansökningar och yttranden till tingsrätten och fattar självständiga beslut om samtycke till ställföreträdarnas förvaltningsåtgärder.
Periodvis utgörs en stor del av arbetstiden av att granska gode män och förvaltares ekonomiska redovisning. Granskning av ekonomisk redovisning är en viktig del av nämndens tillsynsarbete och innehåller bl.a. sifferkontroll, tillståndskontroll och rimlighetsbedömningar av redovisade inkomster och utgifter.
I ditt arbete kommer du också att rekrytera gode män och förvaltare, utbilda dem i någon mån samt ge dem råd och stöd i sina uppdrag. Telefonledes kommer du också att informera och svara på allmänhetens frågor om överförmyndarnämndens verksamhetsområde. Arbetet innebär många kontakter med ställföreträdare, allmänhet, tingsrätt och andra myndigheter. Nämnden kommer under 2024 att påbörja en omfattande digitalisering.
KVALIFIKATIONER
Du har en juridisk, samhällsvetenskaplig eller ekonomisk utbildningsbakgrund från högskola, alternativt motsvarande yrkeslivserfarenhet.
Det är viktigt att du är noggrann och ansvarskännande samt har ett effektivt och serviceinriktat arbetssätt. Du kommer att behöva prioritera bland och ofta skifta mellan arbetsuppgifter. Det är nödvändigt att du tycker om att ha kontakt med människor, har ett professionellt bemötande och en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
Du behöver också ha lätt för att samarbeta och vi ser det som värdefullt att du är en hjälpsam person som är lyhörd och kommunicerar på ett bra sätt. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Erfarenhet från liknande uppdrag, liksom erfarenhet av myndighetsutövning, är meriterande.
ÖVRIGT
Varbergs kommun har ett politisk beslut om önskad sysselsättningsgrad. Detta innebär att medarbetare har rätt att arbeta heltid eller önskad deltid.
Inför denna rekrytering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag!