Handläggare till Överförmyndarverksamhet

Arbetsbeskrivning

30 minuter utanför Stockholm ligger Österåker med centralorten Åkersberga. I Österåkers kommun arbetar 2000 personer med Sveriges viktigaste jobb. Det gör vi genom högt ställda mål såsom; bästa skolan i länet, högkvalitativ omsorg för äldre och funktionshindrade, professionell kommunal service och gott bemötande, ekonomi i balans, en trygg miljö och ett långsiktigt hållbart samhälle där goda förutsättningar ges för människa, miljö och natur att samverka Vi har samverkansavtal med de fackliga organisationerna. Du som arbetar hos oss kan därför vara säker på att få engagera dig i meningsfulla arbetsuppgifter. Hos oss är du med och gör skillnad, både för enskilda människor och för kommunen i stort.

Arbetsplatsbeskrivning

Österåkers kommun söker personal till Överförmyndarverksamheten

Österåkers kommuns överförmyndarverksamhet har under de senaste åren bedrivits i ett gemensamt kansli inom Täby kommun. Övriga samverkande kommuner har varit Norrtälje kommun samt Vallentuna kommun.

Från och med den 1 januari 2019 ska Österåkers kommun bedriva överförmyndarverksamheten på egen hand, som en enhet inom sin egen förvaltningsorganisation, och behöver därför rekrytera personal.

Arbetsbeskrivning 

Överförmyndarverksamheten ansvarar för tillsyn över förmyndares, förvaltares och gode mäns förvaltning. Tillsynen ska garantera rätten åt personer som inte kan förvalta sin egendom eller på annat sätt inte kan tillvarata sina rättigheter.

Alla gode män och förvaltare är skyldiga att varje år lämna in en redovisning som ska granskas och godkänns av överförmyndarverksamheten.

Överförmyndarverksamheten utreder behov av god man eller förmyndare.

Kvalifikationer

För tjänsten som handläggare krävs lämplig akademisk utbildning så som jurist, socionom eller annan jämförbar utbildning, Kunskap inom ekonomi bedöms som meriterande.

För tjänsten gäller att man har god samarbetsförmåga och är flexibel i sitt arbetssätt.

Arbetet inom överförmyndarverksamhet innebär många kontakter med anhöriga, allmänheten, myndigheter och andra organisationer och det är därför viktigt med ett gott bemötande och att vara serviceinriktad.

Det ställs även krav på hög integritet med hänsyn till verksamhetens art.

Anställningens omfattning

 Heltid

Anställningsform

 Tillsvidare

Tillträde

 1 december 2018

Sista ansökningsdag

3 juni 2018


Österåker är en skärgårdskommun i stark tillväxt och utveckling, en av landets snabbast växande kommuner. På sommarhalvåret fördubblas befolkningen genom fritidsboende och turister. Nyföretagandet är starkt och arbetslösheten mycket låg. Centralorten Åkersberga utvecklas till en modern stad med vattenkontakt. Flera spännande bostadsområden byggs och permanentboende i skärgården lockar allt fler. Österåker samarbetar med andra kommuner för att möta den ökade tillväxten, genom en gemensam vision att skapa 50 000 nya arbetstillfällen. För mer information se även osteraker.se

Kontaktpersoner på detta företaget

Åsa Häger, Rektor
08-54081554
Johanna Allard, Utbildningsledare
08-540 815 53
Sara Schildt, Adm. Chef
08-54081710
Henrik Kempe, Rektor
08-540 810 45
Yvonne  Aili, Enhetschef
08-54081235
Lennart Froby, Samordnare
08-540 81234
Erica  Sundberg, Samordnare
08-54081245
Ulf  Carlqvist, SSR
08-540
Daniela  Balladares, VISION
08-54081225
Monika Smidestam, IT-chef
08 540 810 17

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Österåkers kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt Överenskommelse
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 24 maj 2018

Besöksadress

Österåker 18486 Österåker
None

Postadress

Hackstavägen 22
Åkersberga, 18486

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024