Handläggare till överförmyndarverksamheten

Handläggare till överförmyndarverksamheten

Arbetsbeskrivning

I Bräcke kommun i Jämtland är du alltid nära äventyr och smultronställen. Gnistrande vinterdagar på skidor såväl som heta sommardagar i båten är vardag för oss som bor här. I Bräcke kommun finns trygga skolor, personlig äldrevård och en mängd små och medelstora företag med idéer och kunskap som skapar värden lokalt och globalt. Goda kommunikationer i stråket mellan Sundsvall och Östersund och en fibertäckning på över 90 procent gör det enkelt att bo, jobba och resa i vår kommun. Här finns en vilja att utvecklas och samtidigt en självklar mentalitet att värna om naturen, kulturen och människorna som bor här. Välkommen till Bräcke kommun – lite närmare!

Nu söker vi en handläggare till överförmyndarverksamheten. Söker du dig till oss välkomnas du av trevliga kollegor och tillsammans bildar vi ett bra team!

ARBETSUPPGIFTER
Du kommer tillsammans med dina kollegor att arbeta med överförmyndarfrågor för kommunerna Bräcke, Berg och Härjedalen som ingår i en gemensam överförmyndarnämnd. Hos oss får du utföra samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter.
Som överförmyndarhandläggare kommer du i huvudsak att arbeta med myndighetsutövning som innebär tillsyn och handläggning av ärenden som rör godmanskap, förvaltarskap och förmyndarskap enligt lagstiftning som gäller. Det kan till exempel vara att inhämta utredningsunderlag och skriva yttranden till tingsrätten, fatta beslut i olika tillståndsfrågor, föredra ärende i nämnd och tingsrätt, granska redovisningshandlingar, medverka vid rekrytering av ställföreträdare, diarieföra inkomna handlingar. Arbetet innebär många kontakter med till exempel Försäkringskassan, Kronofogden, Skatteverket och med banker. Vi arbetar kontinuerligt med att utveckla verksamheten, du kommer vara en viktig del i detta.
Andra uppgifter inom stabens och kanslienhetens område kan förekomma, utifrån prioriteringar och behov.
Grunden är att arbetet utförs på plats i överförmyndarverksamhetens lokaler. Möjligheten att utföra arbete på distans är begränsad.
Som medarbetare hos oss får du flextid, friskvårdstimme och friskvårdscheck.
Det är goda pendlingsmöjligheter till vår kommun.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har akademisk utbildning inom rättsvetenskap, ekonomi eller annan utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Erfarenhet av myndighetsutövning och eller familjerätt är meriterande. Du trivs med att arbeta självständigt och i team. Du har goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift. För att trivas och vara framgångsrik i rollen behöver du ha förmåga att skapa struktur och ordning samt visa på god analytisk förmåga. Det är viktigt att du är noggrann och har en god administrativ förmåga. Du tar ansvar för helheten och har en känsla för service med ett gott bemötande. Du har ett intresse för rättsfrågor/juridik/lagar och samhällsfrågor. Dessutom besitter du en god kommunikativ förmåga. Du behöver kunna hantera svåra samtal. Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper som kan komma att spela en avgörande roll vid tillsättningen. Vi är en liten arbetsgrupp som är beroende av varandra så du måste arbeta bra tillsammans med andra människor.
Är du intresserad av att veta mer om tjänsten, ring gärna så berättar vi mer.
Vi ser fram mot din ansökan!


ÖVRIGT
Bifoga CV och personligt brev och berätta lite om dig själv
Vi kommer arbeta löpande med urval och intervjuer.
Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden från bemannings- och rekryteringsföretag om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Bräcke kommun, Staben
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 15 mars 2024
  • Ansök senast: 29 mars 2024

Liknande jobb


Vill du arbeta som handläggare i en förvaltning i förändring?

Vill du arbeta som handläggare i en förvaltning i förändring?

25 november 2024

Vikarierande planarkitekt

Vikarierande planarkitekt

25 november 2024

25 november 2024

25 november 2024