OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Hos oss i Region Dalarna får du ett meningsfullt arbete där du kan göra skillnad. Tillsammans arbetar vi för ett hållbart Dalarna med utvecklingskraft i länets alla delar.
Vill du vara med och bidra till ökad kvalitet och patientsäkerhet i hälso- och sjukvården i Region Dalarna? Tycker du att det skulle vara spännande att arbeta med patientsäkerhetsfrågor där patientens rättigheter och synpunkter tas tillvara?
Patientnämndsförvaltningen är fristående, opartisk och i ständig utveckling. Förvaltningen arbetar på uppdrag av en politisk nämnd. Huvudsakliga uppdraget är att handlägga patienters och närståendes synpunkter och klagomål på vården och att främja deras kontakter med hälso- och sjukvården samt tandvården. Arbetet innebär information och upplysning utifrån relevant lagstiftning avseende patientens rättigheter/skyldigheter. Andra prioriterade uppdrag är att informera medborgare, vårdpersonal och andra berörda om verksamheten. Genomföra analyser av inkomna synpunkter och klagomål och rapportera iakttagelser/avvikelser till vårdgivare, ledning, politiker och myndigheter. Genom detta bidrar vi i arbetet med kvalitetsutveckling och en ökad patientsäkerhet. I uppdraget ingår även ansvar för att rekrytera och tillsätta stödpersoner till patienter som vårdas under tvångslagstiftning.
Handläggare till Patientnämnden Dalarna
Arbetsuppgifter
Förvaltningen är belägen på regionkontoret i Falun och där arbetar förvaltningschef samt fyra handläggare.
Som handläggare kommer du att handlägga enskilda patientärenden och ha kontakt med patienter, närstående, personal och chefer för olika verksamheter och myndigheter. Du skapar förtroende och ger god service till patienter och närstående samt till verksamheter. Arbetet består företrädesvis av telefonkontakter men även av personliga möten. Du bidrar vid analyser och rapporter av inkomna synpunkter och klagomål. I arbetet ingår att planera och hålla i informationsinsatser för mindre och större grupper. Utöver detta kommer du att utse stödpersoner till patienter som vårdas enligt tvång.
Tjänsten är en tillsvidareanställning.
Övrig information
Kvalifikationer
För rollen som handläggare vid Patientnämnden krävs att du:
har relevant högskoleutbildning för arbete inom hälso- och sjukvård
har god förmåga att uttrycka dig i såväl tal som skrift
har goda datakunskaper
har förmåga att arbeta självständigt och tillsammans med andra
har körkort då resor ingår i tjänsten
Har du erfarenhet från olika delar av hälso- och sjukvården, administrativt arbete, att planera processer/projekt samt kunskap om fördjupat analysarbete är detta meriterande.
Att ta ansvar för ditt uppdrag och dina arbetsuppgifter i en verksamhet under ständig förbättring är en självklarhet för dig. På ett tydligt sätt ger och tar du emot information och anpassar ditt kommunikationssätt och innehåll till mottagaren. Du bidrar till gott samarbete och intern handledning tillsammans med dina arbetskamrater.
Vi kommer att påbörja intervjuer under vecka 32.
Välkommen med din ansökan!
Ansökan
Om du är eller tidigare har varit anställd i Region (Landstinget) Dalarna kommer vi att ta interna referenser från din nuvarande eller tidigare chef, om du blir aktuell för anställning.
Läs mer om Region Dalarna, vår värdegrund, arbetsmiljö och förmåner, samt vilka kontroller som görs innan anställning: Jobba hos oss - Region Dalarna
Vi har gjort vårt medieval och vill därför ej bli kontaktade av andra säljbolag eller rekryteringsföretag.
Fackliga kontaktuppgifter
Här hittar du kontaktuppgifter till våra fackliga organisationer.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Färdtjänsten Dalarna Peter Holmberg
0705941712
Chef Elevantagningen Mari Larsson
023-77 70 34
Kent Söderlund
023-77 70 65
Enhetschef Tillväxt Hans Pontusson
023-777056
Chef, nämndservice Borlänge kommun Ylva Johansson
0243-665 62
Biträdande kanslichf, Ludvika kommun Jessica Hedlund
0240-866 56
Chef tillväxtenheten, Region Dalarna Hans Pontusson
023-77 70 56
Enhetschef Amelie Sahlin
023777008
Enhetschef Eric Boo
023777064