Handläggare till Polismyndigheten med placering i Luleå

Handläggare till Polismyndigheten med placering i Luleå

Arbetsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu en handläggare inom förvaltningsrätt till rättsavdelningen med placering på förvaltningsrätt i Luleå. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Beskrivning av arbetsplatsen
Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden samt informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av närmare 800 medarbetare. Vårt mångsidiga uppdrag gör rättsavdelningen till en spännande arbetsplats med möjlighet till stor variation.

Den förvaltningsrättsliga verksamheten innefattar bland annat utfärdande och återkallande av tillstånd att inneha vapen, utfärdande av tillstånd att anordna idrottstävlingar, konserter, demonstrationer och använda offentlig plats eller genomförande av sprängning, utfärdande och återkallande av ordningsvaktsförordnanden samt bestridande av parkeringsanmärkning. Vissa arbetsuppgifter utförs i nära samarbete med den polisoperativa verksamheten.

ARBETSUPPGIFTER
Som förvaltningsrättshandläggare kommer du arbeta med att handlägga våra olika rättsområden, såsom handläggning av ärenden enligt lag om ordningsvakter, andra ärenden gällande andra typer av säkerhetspersonal och förordnanden samt även ärenden enligt vapenlagen. Arbetsuppgifterna består till stor del av att bedöma sökandens lämplighet för det sökta ändamålet och formulera beslut där du antingen själv är beslutsfattare eller där beslutet ska fördras för beslutsfattare. Handläggning sker delvis i polisens digitala ärendehanteringssystem. Rollen innebär dagliga kontakter inom och utom Polismyndigheten, kontakter med allmänheten, företag, kommuner och andra myndigheter. I arbetet kan det även ingå att utföra inspektioner av vapenförvaring och vapenhandlare samt fysisk vapenhantering.

Vid behov kommer du även få arbeta inom andra rättsområden inom rättsenhet Nord.

Resor i arbetet kan förekomma.

KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• 3-årig gymnasieexamen, alternativt annan utbildning som arbetsgivare bedömer som likvärdig
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• god datorvana
• B-körkort

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
• för området relevant högskoleutbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• erfarenhet av kvalificerad handläggning i närtid
• juridiska kunskaper/erfarenhet av att söka i lagtext och att göra juridiska bedömningar
• erfarenhet av IT-baserade dokument- och ärendehanteringssystem
• erfarenhet av handläggning av myndighetsärenden
• kunskaper inom relevant lagstiftning

För att lyckas i rollen som handläggare ska du vara intresserad av handläggningsarbete och trivas med ett tidvis högt tempo. Du har ett strukturerat arbetssätt, en god analytisk förmåga, ser sammanhang och kan prioritera rätt saker. Du kan arbeta självständigt, och då tjänsten innebär många kontaktytor samt samarbete internt och externt, behöver du ha god samarbets- och kommunikationsförmåga. Vi ser även gärna att du är engagerad och intresserad av att lära dig ny lagstiftning och nya arbetsmetoder.

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.

ÖVRIGT
Placeringsort: Luleå

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef Rättsenhet Bergslagen Jessica Ölvestad
114 14
SEKO Karna Tillheden
114 14
Fackförbundet ST Göran Marklund
114 14
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083

Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083.

Karl Holm
010-5669083
Torben Pedersen i Malmö på nr 070-626 74 56 elle

Chef Info-förvaltningen Bergslagen Lejla Jasarevic
010-567 0281
Kenneth Carnabeck, tf gruppchef, tfn 010-56 827

Gruppchef/Arkivarie Henrik Svensson
072-515 27 78

Sammanfattning

Besöksadress

Polhemsgatan 30 10226 Stockholm
None

Postadress

Box 12256
Stockholm, 10226

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024