OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu handläggare inom registerförvaltning till rättsavdelningen med placering på Informationsförvaltningsenheten i Kiruna. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden samt informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av närmare 800 medarbetare. Vårt mångsidiga uppdrag gör rättsavdelningen till en spännande arbetsplats med möjlighet till stor variation.
Informationsförvaltningsenheten är en nationell enhet, som bland annat ansvarar för att styra, utveckla och förvalta polisens informationsförvaltningstjänster såsom diarieföring, arkivering och utlämnande av allmän handling. Vi söker nu handläggare för tidsbegränsad anställning till två av våra grupper på informationsförvaltningsenheten i Kiruna.
Det finns möjlighet att arbeta upp till två dagar i veckan hemifrån. Som statligt anställd på Polismyndigheten erbjuder vi även särskilda förmåner kring pension, föräldralön, friskvård m.m. Läs mer om våra förmåner och villkor här: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/jobba-hos-polisen/det-har-erbjuder-vi/
ARBETSUPPGIFTER
Som handläggare inom registerförvaltning kommer du att arbeta med att handlägga de ärenden som faller inom enhetens arbetsområden. För att lyckas i rollen som handläggare ska du vara intresserad av handläggningsarbete och trivas med ett tidvis högt tempo.
Grupp 2 ansvarar för att handlägga inbetalningar av böter som utfärdats av Polismyndigheten, Åklagarmyndigheten, Tullverket och Kustbevakningen eller som beslutats av domstol samt för registervård i polisiära system. I arbetet ingår både löpande arbetsuppgifter såväl som frågor som kräver mer omfattande utredning och dokumentation.
Grupp 3 arbetar med ansökningar om registerutdrag från misstanke- och belastningsregistret till såväl enskilda som andra myndigheter, arbete med registervård i polisiära register och i register inom rättsväsendet. Arbetet innebär bland annat att utreda, granska och säkerställa att våra register är korrekta och i enlighet med relevant lagstiftning samt att svara på allmänhetens frågor kring registerutdrag.
Båda grupperna bemannar tillsammans verksamhetens telefonsupport där vi svarar på frågor, från både medborgare och andra myndigheter, främst gällande registerutdrag och bötesinbetalningar. Vi arbetar också med förbättringsarbete i olika projekt på flera områden kopplat till vår verksamhet.
KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• 3-årig gymnasieexamen, alternativt annan utbildning som arbetsgivare bedömer som likvärdig
• God datorvana
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
Meriterande
Kunskaper och/eller erfarenheter kring något eller några av följande områden är meriterande:
• Erfarenhet av handläggning i närtid, gärna med erfarenhet av handläggning av myndighetsärenden
• Akademisk utbildning med inriktning inom, för rollen, relevant område (t.ex. juridik eller ekonomi)
• Kunskaper i juridik, inom relevant lagstiftning (exempelvis förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess)
• Erfarenhet av att arbeta med telefonsupport
• Juridiska kunskaper/erfarenhet av att söka i lagtext och att göra juridiska bedömningar
• Erfarenhet av IT-baserade dokument- och ärendehanteringssystem
Personliga egenskaper
Arbetsuppgifterna ställer krav på flexibilitet, ansvarstagande och god initiativförmåga. Vidare är du noggrann och har ett strukturerat arbetssätt, en god analytisk förmåga, ser sammanhang och kan prioritera rätt saker. Du kan arbeta självständigt och har också en god samarbets- och kommunikationsförmåga.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet och dina personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Arbetsort: Kiruna
Anställningsform: Tidsbegränsad anställning, 1 år
Omfattning: Heltid
Arbetstid: Dagtid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare, Register
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 10 januari 2023. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult, Emil Bengtsson, emil.bengtsson@polisen.se
Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Rättsenhet Bergslagen Jessica Ölvestad
114 14
SEKO Karna Tillheden
114 14
Fackförbundet ST Göran Marklund
114 14
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083.
Karl Holm
010-5669083
Torben Pedersen i Malmö på nr 070-626 74 56 elle
Chef Info-förvaltningen Bergslagen Lejla Jasarevic
010-567 0281
Kenneth Carnabeck, tf gruppchef, tfn 010-56 827
Gruppchef/Arkivarie Henrik Svensson
072-515 27 78