OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu handläggare inom registerförvaltning till rättsavdelningen med placering vid Sektionen för Informationsförvaltning i Kiruna.
Informationsförvaltningsenheten är en nationell enhet, som bland annat ansvarar för att handlägga begäran om registerutdrag, upprätthålla korrekta uppgifter i polisiära register, handlägga bötesinbetalningar, hantera nationell skanning och utskrift samt styra, utveckla och förvalta polisens informations-förvaltningstjänster såsom diarieföring, arkivering och utlämnande av allmän handling.
Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden samt informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av närmare 800 medarbetare. Vårt mångsidiga uppdrag gör rättsavdelningen till en spännande arbetsplats med möjlighet till stor variation.
Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
ARBETSUPPGIFTER
Som handläggare inom registerförvaltning kommer du att arbeta med att handlägga de ärenden som faller inom sektionens arbetsområden.
I arbetsuppgifterna kan det exempelvis ingå att:
• Handlägga inbetalningar av böter som utfärdats av Polismyndigheten, Åklagarmyndigheten, Tullverket och Kustbevakningen eller som beslutats av domstol
• Arbeta med ansökningar om registerutdrag från misstanke- och belastningsregistret till såväl enskilda som andra myndigheter
• Arbeta med registervård i polisiära register och i register inom rättsväsendet
• Bemanna verksamhetens telefonsupport där du svarar på frågor, från både medborgare och andra myndigheter, främst gällande registerutdrag och bötesinbetalningar
• Delta vid förbättringsarbete i olika projekt på flera områden kopplat till vår verksamhet
Arbetet omfattar både löpande arbetsuppgifter såväl som frågor som kräver mer omfattande utredning och dokumentation.
KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• 3-årig gymnasieexamen, alternativt annan utbildning eller förvärvad erfarenhet som arbetsgivare bedömer som likvärdig
• Erfarenhet av att ha arbetat med administrativa uppgifter
• God datorvana
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
Följande är meriterande:
• Erfarenhet av handläggning i närtid, gärna med erfarenhet av handläggning av myndighetsärenden
• Akademisk utbildning med inriktning inom, för rollen, relevant område (t.ex. juridik eller ekonomi)
• Kunskaper i juridik, inom relevant lagstiftning (exempelvis förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess)
• Erfarenhet av att arbeta med telefonsupport
• Erfarenhet av IT-baserade dokument- och ärendehanteringssystem
Personliga egenskaper
Arbetsuppgifterna ställer krav på flexibilitet, ansvarstagande och god initiativförmåga. Vidare är du noggrann och har ett strukturerat arbetssätt, en god analytisk förmåga, ser sammanhang och kan prioritera rätt saker. Du kan arbeta självständigt och har också en god samarbets- och kommunikationsförmåga. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet och dina personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Placeringsort: Kiruna
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 8 maj 2023. I ditt CV och personliga brev vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. I denna rekrytering kan urval komma att ske löpande.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Om Polismyndigheten
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Rättsenhet Bergslagen Jessica Ölvestad
114 14
SEKO Karna Tillheden
114 14
Fackförbundet ST Göran Marklund
114 14
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083.
Karl Holm
010-5669083
Torben Pedersen i Malmö på nr 070-626 74 56 elle
Chef Info-förvaltningen Bergslagen Lejla Jasarevic
010-567 0281
Kenneth Carnabeck, tf gruppchef, tfn 010-56 827
Gruppchef/Arkivarie Henrik Svensson
072-515 27 78